Kritika | A
balladás novellák emlékezője nagyjából ugyanaz a férfi, aki
természetesen valamikor volt gyerek és kamasz, vagy most is az, ha
szorongató visszautat tesz az időben, mely a rekonstrukció során
ugyancsak tartogat meglepetéseket, újabb lelki erőpróbákat.
Az 1968-ban született erdélyi magyar író, Vida Gábor
szétszedi és összerakja a szöveget, cserepekben látja a magát mindig
elrejtő egészet, s nem bízik abban, hogy bármely történet vonala a
kétséges kezdő- és a hiányos végpont között egyenesen meghúzható. Ennek
ellenére valamennyi írása zárt formák gondos kompozícióiban jeleníti meg
a nyitottságot, hiátusosságot. A százötven oldalt kitevő tizenegy
elbeszélés elmosódó jegyekkel bejelöli a maga regény-lehetőségeit is,
noha inkább épp a nem-regény szándékot mutatja fel a legkevésbé sem
monotematikus jellegével, változatos epikai anyagával.
Általában nem szépként őrzi, nem szépíti magát a félmúlt, a gyerek- és ifjúkor. A nyitó írás, a Mint akinek hedwig… falnak
vágott, apróra zúzódott csuporról, a szemétbe hajított darabok
maradékainak előkeresgéléséről beszél, s újólag az összerakosgatás
csipeszes puzzle-műveletének illúziójáról; majd fröccsenő üvegről,
loccsanó vízről, „ezernyi jégdarabkáról”. Az álomi ideál Hedwig a
valóság tanúja a látomásos emlékezésben. Máskor egyszerűbb meséjű és
közvetlenebbül realisztikus a rövidtörténet, mint a gyűjtemény csúcsát
képező Isten és a farkasokban. A román–székely Rómeó és Júlia-variáns még erősebben érezteti a balladásságot (nagyon távolról esetleg Bodor Ádám
munkásságától is inspirálva). A konfliktusos társadalmi együttélés, két
közösség kulturális és érzelmi közeledésekre tett, mégis nemegyszer
kölcsönös diszkvalifikációba torkolló törekvései szintén a fő szólamok
egyikébe tartoznak. Így van ez a másik csúcspont-novellában, A pisztrángban
is, melyben az egyéni és kollektív drámát csupán látszólag, az önmagát
fegyelmező tragikus irónia, a fájdalmasan elcsendesedő krónikázás révén
oldja békévé az emlékezés.
„Csak ilyen szomorú történeteid vannak rólam?” – hangzik el a
kérdés a kötetkezdő kisprózában, és a válasz egyik része, hogy az epikai
szerkezet négyszer is visszakérdez a külön sorba szakított
töprenkedéssel: „Jó lesz ez így?”, „Jó ez így?” Vida Gábor könyve
ismeri, pártolja és katalizálja az érzelmi, morális és ontológiai jót,
mégis (mint a kötetcím is előlegezi) a történelmi, antropológiai
rosszról kényszerül szólni, azon az önkínzó, meditatív alaphangon,
amelyből ritkán fakul ki a közlés- és megosztásvágy izzása. Öntörvényű
verseskötetek ciklusai állnak össze olyan strukturális intenzitással,
mint ez a sorozat. Darabjai óvják, fokozzák egymást – néha palástolnak
kisebb technikai fogyatékosságokat –, s visszafelé ható, újraértelmező
lezárásként áll a befejező helyen a Jelenetek egy erdélyi filmből. Az
olvasó eddig is honorálta a pergő képszerűséget, a nyelvvé tett
vizualitást. Itt nem annyira formaelvi, inkább az írói észjárást,
ítéletalkotást illető visszaigazolást nyer, hogy az ütköztető, kritikai
kétpólusosságot, a balladásságot, az emlékezéstechnikák körkörös
horizontalitását az eddigiekben nagyjából helyesen követtük. A Jelenetek… – messziről bár – Grendel Lajos évtizedekkel ezelőtti maradandó írása, a Csehszlovákiai magyar novella társnovellájaként is értelmezhető.
Jó hír, hogy Vida Gábor e kötet után regénybe fogott, sőt el is készült vele, csak pihenteti a művet. Örömmel olvasnánk mielőbb.
Szerző:
Tarján Tamás
Tarján Tamás