Kritika | Itthon
kevesen ismerték Vázsonyi Vilmost, a századfordulón élt demokrata
politikus, igazságügyi miniszter unokáját, egy nagy múltú család utolsó
közvetlen leszármazottját. Zeke Gyula és Hadas Miklós kötete erre a
különleges emberre emlékezik, aki úgy élt és úgy is halt meg, ahogyan
senki más.
„Tízéves
volt, amikor az európai civilizáció, amely játszótársai és családja
nagy részét kiirtotta, meg akarta ölni. Túlélte” – így kezdődik a
párizsi Le Monde-ban 2008 november végén megjelent gyászjelentés
Vázsonyi Vilmos haláláról. A nekrológot maga írta és postázta néhány
nappal azelőtt, hogy gyógyíthatatlan betegségét Svájcban az önként
választott halállal zárta le. Az első tíz évét olyan családban töltötte,
ahol az ízlés, a kultúra, a méltóság és a társadalmi felelősség magától
értetődő alap volt. Nagyapja az első zsidó származású miniszter volt
Magyarországon, apja tekintélyes ügyvéd és politikus, a család minden
ága – a sümegi kántortól a mátészalkai polgáron át a bajai
földbirtokosig – a hazai társadalmi és gazdasági élet felvirágoztatását
szolgálta. 1945-ben, tízévesen ő maradt az egyetlen férfi a szűkebb
családon belül, majd a negyvenes évek végétől önállóan irányította az
életét, ami magától értetődően vezetett az 1956-os forradalmi
részvételhez, majd az emigrációhoz.
A szerzők most nagy témákba rendezték ezt a hatalmas anyagot.
Gyerekkor, háború, holokauszt, zsidó identitás, forradalom, emigráció,
nők, nemiség, kultúra. A százórányi hanganyagból négyszáz oldalas kötet
lett, amit nem könnyű sem letenni, sem végigolvasni. Vázsonyi
személyisége maga lehetett a kaland, ez már az első oldalakon kiderül. A
terézvárosi nagypolgárból lett dekadens európai vándor, a szexuális
forradalom elkötelezett híve, a párizsi bohém egy olyan komplex
történelemszemléletet ad át, amilyennel ritkán találkozik az olvasó. Nem
csupán leszűri a személyesen megélt történelmi tapasztalatokból a maga
számára használható lényeget, hanem egy rendkívül széles műveltség
fényében, merőben szokatlan szellemi szabadsággal kerüli ki a kétpólusú
gondolkodás csapdáit. A nácizmust és a kommunizmust a polgári jó ízlés
alapján ítéli el, és olyan részleteket emel ki az 1944-45 közötti
időszakból, amelyekre az utókor nem fordít kellő figyelmet, amilyen
például a Szent-Györgyi Albert-féle náciellenes mozgalom. Vázsonyi nem
szükségszerű folyamatként nézi a 20. századi magyar történelmet, hanem
az ízléstelenség, a felfordulás elburjánzásaként. Az antiszemitizmust is
több válfajba rendezi, ahogyan 1956-ot is a vágyak, az előképek, a
különböző megoldás-kísérletek széles spektrumának látja.
A szerzők pedig nem kommentálnak, nem szelídítik Vázsonyi
karakteres látásmódját; sem lábjegyzet, sem szerkesztői közbeszúrások
nem szakítják meg a szövegfolyamot. A szociológiából ismert narratív
interjú módszerével beszéltetik, és ettől a személyes energiák
érintetlenül kerülnek az olvasóhoz. Vázsonyi soha nem írt, de ez a könyv
alighanem mindent magába foglal, amit valaha érdemesnek tartott volna
leírni, miközben – és éppen ebben rejlik a varázsa – megengedi, hogy a
legintimebb közelségben éljük meg egy rendkívüli ember egész lényét.
Szerző:
Götz Eszter
Götz Eszter