Tisztelt írók és költők. Nektek is lehetőségetek van arra, hogy portálunkon megjelenjetek a menüben található Tartalom beküldése linkre kattintva.

Valdez: érzelmi mélyütés a lelkiismeretünk leggyengébb pontjára

Kritika | Andrew Nicoll regénye első pillantásra gyengécske Gabriel Garcia Márquez-koppintásnak tűnhet a dél-amerikai helyszín, a stílus, a történet hasonló felütése miatt. Kivéve, hogy néhány oldal után kiderül, a mágikus realizmus mesterétől csak a legjobbakat kölcsönözte a Valdez írója. És a könyv minden, csak nem gyenge. 
 
Önkéntelenül is az Egy előre bejelentett gyilkosság krónikája jut az ember eszébe, ahogy elolvassa a Valdez első mondatát: „Luciano Hernando Valdez mindössze néhány hónappal a történtek után már szinte képtelen volt elhinni, hogy valaha is embert ölt.” Nos, ez az érzés az olvasót is eléri, amikor a történet vége felé közeledve nem tudja elhinni, hogy mégis hogyan, mikor és főképp miért fog bekövetkezni az első oldalon ígért gyilkosság. Aztán, amikor megtörténik – ezzel nem árulok el többet, mint maga az író tette – nem marad más, csak a tehetetlen düh és pusztíthatnék. Legalábbis az én részemről mindenképpen. Mert Nicoll olyan gyönyörűen szövi a történet szálait, hogy a végkifejlet tökéletesen természetesen következik a karakterekből, a korból, a helyszínből, a kapcsolatokból… mindenből, ami a Valdez világát alkotja, hogy így visszagondolva nem értem, hogy nem láttam már jó előre. Akárcsak az áldozatul eső Caterina.

Egy meg nem nevezett dél-amerikai országban járunk: rezsimváltások, forradalmi készültség, általános a politikai és társadalmi elégedetlenség. Ám mindebből mi sem jut el Valdez, az ünnepelt író világába. Őt nem érdeklik holmi szervezkedések, a mindig mindenkit figyelő rendőrség is csak akkor szúrja a szemét, mikor éppen a bordélyházba tett szokásos látogatását nehezíti meg egy kíváncsiskodó szempár. És ekkor is a behódolás és menekülés nem éppen férfihoz illő útját választja, miközben hős férfiakról szóló történeteit imádja az egész ország, ő pedig sütkérezik rajongásukban. Viszont áhítattal vegyes, türelmetlen vágyakozásuk egy újabb kötet után nem használ Valdeznek: ugyanis minden író legnagyobb rémálmát, egy kiadós írói válságot él át éppen. Mit sem ér, hogy biztos állása van a helyi egyetemen, a legnagyobb luxusban él és egy szavába sem kerül a város egyik legmagasabb rangú asszonyát az ágyába vinnie, ha annál, hogy „a randa sárga macska átvágott az úttesten” nem tud többet előcsalogatni az agyából. Ám, még mielőtt igazán kétségbe eshetne, megjelenik az életében a gyönyörű Caterina. Az egyetemista lány nem csak külsejével, de eszével és tehetségével is kitűnik a többiek közül sőt, még ír is, nem is rosszul. És mint mindenki más, elfogulatlan és lángoló rajongással viseltetik Valdez iránt. A férfi benne látja meg a megoldást, az ő elcsábításával reméli, hogy visszakapja oly’ régen hiányolt írói képességeit. Aztán gyorsan kiderül, ez a lány nem olyan egyszerű, mint a többi – főleg, hogy Valdez is érezni kezd iránta valamit. Ezért a kapcsolatért viszont lehet, hogy kockáztatnia kellene az addigi, kényelmes életét és szembenéznie a világ és az emberek valódi arcával. Ám a „nemzet nagy mesélője” nem a bátorságáról híres…

Hiába visz általunk ismeretlen korba és tájakra, a könyv nem is lehetne valóságosabb. Karakterei olyan fájdalmasan igaziak, hogy a végzetük felé vezető úton legszívesebben figyelmeztető jelleggel felpofozná őket az olvasó, még akkor is, ha nem lát jobban a  jövőbe, mint ők. De látja a tragikus hibákat, látja a naivitást, a látszat és az annak való megfelelés vágyának győzelmét az őszinteség felett. Az önmagát minden áron könnyen kezelhető hazugságokban tartó, gyáva férfi győzelmét az egyenes modorú, bátran kockáztató, kitartó nő felett. Látja, és mégsem tud mit tenni. Nem csak azért, mert egy könyvről van szó, de mert – és ez az, amit keservesen bosszantó belátni – a valóságban is így történne. És ezt nem csak nőként, de úgy általában emberként nehéz feldolgozni, mert rendesen kikezdi az ember igazságérzetét.

A Valdez mind stílusában, mind történetmesélésében, mind karaktereiben mesteri alkotás. Minden lehetséges módon feltüzeli az olvasót, egyre csak a nagy végkifejletre tréningezi az agyát és a szívét, aztán a végén úgy gyomorszájon vágja, hogy utána napokig érződik az ütés helye. Andrew Nicollnak sikerült olyat alkotnia, amit a regénybeli Valdeznek remélem sosem (mert, azt hiszem már mondnom sem kell, hogy ritkán válik ilyen gyűlöletessé egy címszereplő, mint jelen esetben): maradandót, minden szempontból. Ezért megérdemelten jár az éljenzés és a rajongók hada – ám talán ennél értelmesebb dolgokkal is kitölthetjük a következő Nicoll-könyvre várakozás idejét. Mondjuk jó alaposan tükörbe nézhetünk önmagunkkal, mert fantáziavilágban élni sajnos csak az írók kiváltsága. És nekik is csak a lapokon.

Pataki Anita írása - 2012. augusztus 8.
Reactions

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések