Könyv | A
2011-ben, negyvenhat évesen elhunyt író, televíziós alkotó, Czigány
Zoltán emlékét őrző tömör, szép prózai szövegválogatás ráadásként egy
képverset is nyújt a borítón, a ciklusokba rejtve egy Sütő
András-levelet, zárókőként Csukás István-utószót.
A
Hungarovox Kiadó mindössze száznyolcvanhárom oldal terjedelmű kötete
nem jelöl meg szerkesztőt, de az előzetes nyilatkozatokból sejthető: az
édesapa, Czigány György költő válogatott, bizonyára a feleség, Gál Katalin rendező, esetleg a kiadóvezető, Kaiser László
író javaslatait is figyelembe véve. A gyűjtemény domináns vonása
egyébként is a családi tematika. Nagyszülők, édesanya és édesapa,
feleség-társ, felcseperedő gyerekek, legközelebbi barátok – s köztük a
„báty”, a „Kedves bátyám” –, suhanó nőalakok veszik körül legtöbbször a
beszélőt, aki főleg róluk és nekik beszél. A derűs-komolyan
szertepillantó létösszegzőt az Alkonyat ciklusban, a sok utolsó című novella lapjain (Az utolsó Isten; Az utolsó zongorázás stb.)
Zebegényinek hívják. Zebegényben született ugyanis az író, filmes –
akinek alakmása legutoljára azt mondja ki: „Ráadásul, én hamarosan meg
is haltam”.
Az emlékező-búcsúzó Az utolsó mondatnak is fontos műfaja,
Czigánynak egyik – néha átformált – megszólalásmódja a levél. A jelen
kötetből nemigen derül ki: a dukai posta, a Magyarországi levelek, a
„Bátyám, bátyám…” megszólítottja Simonffy András (1941–1995) író volt, a
megtalált idősebb lelki testvér, némiképp a fél emberöltővel előrébb
járó sorstárs. Czigány-Zebegényi kissé önmagával is a „levelezés” révén
állt lelki, számvető kapcsolatban. A vallomásosság ellenére –
nyakatekert irodalmi műszót használva – „áttávolítóan” rögzítette gyónó,
meditáló önélet-képeit. Fioriturás tollal, de a kottasor-fegyelemből ki
nem bújva: az irodalommá tett autobiografikus magánbeszéd művészi
igazmondásával.
Az emlékező baráti szeretet hajlamos lenne talán elkendőzni Czigány
műveinek gyengéit, az epikai átütő erő olykori fogyatékosságait. Hiszen
elevenebb kép, amikor Rómában Simonffyék forgatócsoportját meg a
miénket is összefuttatta a szerencse, s áradozhattunk egymásnak –
vörösbor mellett – a rajongott Örök Városról, mint az, hogy eközben az
írásmesterség buktatóiról is esett szó, főleg persze a két író között.
Czigány Zoltán gondosan, penge-hasítású sorokban, rezdülésekre és
rengésekre egyaránt fogékonyan, a megörökítő élmény- és gondolat-átadás
szuggesztivitásával írt. Talán a példaképektől és a példáktól – akár
Simonffytól, a levélformától – tudott az üdvösnél nehezebben
eloldozódni.
A négy arányos fejezetet sorra véve: a Zendülés az idő ellen a magánszféra megemelt híradása, önarckép-esszé, többek között az elementáris Erdély-élményről. A Magyarországi levelek szemelvényei az egész vállalkozás érdességét, végzetességét, ellenpontozó romantikáját kissé tompítják, a Csoda és Kósza meséi sorozat itteni darabjai teljes értékűen idézik fel a közkedvelt ifjúsági könyveket. Az Alkonyat ciklus
ugyancsak lemond Czigány írói énjének sötétebb megnyilvánulásairól, a
korai elmúlás elkerülhetetlen (végül már akart…?) fojtogató tényét így
is megéreztetve.
Igyekezzünk új hangsúlyt adni a közhelyes mondatnak, hogy „Czigány
Zoltán nem halt meg, velünk van…” Meghalt. A tavalyi tavaszon. De Az utolsó mondat a munkássága révén nem engedi el őt abból a szeretettel emlékező, megcsendesülve olvasó családból, akik sok ezren vagyunk.
Szerző:
Tarján Tamás
Tarján Tamás
0 Megjegyzések