A
többféleképp értelmezhető – és az események sodrásában a könyv által
többféleképp valóban „megfejtett” – cím ellenére Kiss Ottó harmadik
regénye inkább a történetmondó plasztikus fejlődésrajzával tűnik ki:
ahogyan az ezerkilencszázhatvanas évek közepén született mesélő feltárja
1971 és 1991 közötti két évtizede krónikáját. KRITIKA
A gyerekkönyveiről (Csillagszedő Márió; A nagypapa távcsöve stb.) és gazdag matériájú epikájáról (Angyal és Tsa; Javrik könyve stb.)
egyaránt ismert középnemzedékbeli prózaíró a tulajdonnév-poétika
jellemző és korfestő erejére hangsúlyosan építve jeleníti meg főalakját.
A későbbi Muzsik becenév főleg alakilag, a korábbi Szinema becézés
tartalmilag, s mindkettő beszédesen utal Mozik Károly polgári nevére.
Fontos összetevő, hogy személyében igen erős a képi megörökítés iránti
érdeklődés, a fotó és a mozgókép szeretete. Kezdettől éledezik benne a
sajátos, kissé filmszerű, módjával snittelt vágástechnika, amellyel
egyik életállomástól a másikig tartó útját (nyilván egy utóidejű
időtérből, a fiatal felnőtt tapasztalatainak birtokában) mondatokba
sűríti. A világban való körbetekintését híres emberek, politikai és
művészeti közszereplők nevének, plakátokról egykor visszaköszönő
márkaneveknek, az egyedi néven nevezett valóság „tételeinek”
segítségével ágyazza a históriai tegnapba. Abba a kis korszakba, mely
mára már ugyanúgy egy másik országgá íródott, mint ahogy Mozik kinyíló
értelme szükségképp másik országnak álmodta a mennyországot, a
túlvilágot, ahová korán meghalt édesanyja költözhetett. De másik ország a
viharsaroki kistelepüléshez, az elindító és visszaváró Citkóhoz képest
Vánkosd, a tízszer akkora város, Karcsi iskolavárosa is. A regény
kérdése voltaképp az: miként tud a metaforikus „másik ország” fikcióiból
morális és gyakorlati, érzelmi és egzisztenciális életvezetéséhez
megfelelő irányjelzőket képezni a főszereplő az eligazodni vágyó tudat
javára.
Kiss Ottó szövegébe néha publicisztikus, informatív részletek
csúsznak be. Ezeken szívesen átsiklunk, s van is honnan hová siklani,
hiszen a domináns epizódok időnkénti grand guignolos vagy eltúlzott
voltukban is méltóak a klasszikus-történetcentrikus próza örökségéhez. A
korai szerelem Ürmös Petra-rémdrámája, a kamasz-szilveszterezés
erotikus próbatétele, a baráti kötődések töltete szinte repíti az
olvasót (az író maga nyilatkozta, hogy bár részint az olvasói elvárások
ellenében, de olyan regényt kívánt alkotni, melyet nehéz letenni). A
szilveszteri hubertusozással és fejleményeivel kapcsolatban – kinek ne
lennének valamelyest hasonló emlékei…? – feltehetők ugyan bizonyos
kérdések (a pszichológiai hitelesség kérdései), ám A másik ország nem
a vitázó, hanem az elfogadó-együttgondolkodó attitűdöt ébreszti fel az
olvasóban. A nagyszülők („öreganyámék”) mellett eltöltött évek, a
nevelődési stációk, az elszakadás és visszatagozódás vívódásai
stilárisan (tájnyelvi, rétegnyelvi és egyéb kódolással) is impulzívak
egyszerű, de masszív keretükben. Mozik Károly arcképét nem csupán Tamási
bácsi, a fényképész készítette el nagy műgonddal a tizennégy éves fiú
első személyi igazolványa számára: Kiss Ottó ugyanilyen műgonddal
állította egy emlékezetes figura „fotóját” kortársi irodalmunk
fiatalember-kirakatába.
Szerző:
Tarján Tamás
Tarján Tamás
0 Megjegyzések