Sokan
halnak Grendel Lajos kisregényében. A Fazon, a mama, Teri néni, G.
bácsi. A kelleténél többet, ugyanakkor a biztosnál sokkal kevesebbet
tudunk meg róluk és halálukról. A szerző ezúttal azt rögzíti, hogy a
leírás általi esemény- és alakrögzítés lehetetlen. KRITIKA
A Távol a szerelem cím
nem fedi pontosan a narrátor és a főszereplő (Rudi) által együtt és
külön, megegyezően vagy eltérően előadott eseménysort. Bizonyára
szándékos, hogy a nyomatékos távol inkább egy halálesetre –
múltba távolodott históriára –, Rudi nevelőapjának öngyilkosságára
vonatkozik. Annál inkább, mert a főhős tudatában egyszer össze is
mosódik a nevelőapa és az egyik szerelmi ideál: „Rudi pedig fölfedezte a
hasonlóságot a Fazon és Erika között”. Az elég hosszú időszakon
végighúzódó, ám mindössze egy nagyobb elbeszélés terjedelmét
(kilencvenöt lazán szedett oldalt) kérő háromgenerációs családtörténet
az említett öngyilkosság köré (elé, utána) rendeződik, de mert maga a
tragikus esemény mindvégig homályban marad (oly sokféle megvilágítást
kap), a krónika is kiárad vagy kiszárad saját medréből. A kisregény négy
fejezete folytatásos televíziós játékhoz hasonlítható, amelynek
cselekményét (bár nem elsőrendűen bűnügyi szálat sodor) nem szabad
elmondani, s nem is lehet, hiszen mindegyik epizódban fokozatosan
azonosítandó új szereplők lépnek be, másokat pedig kiír, elvon a
történetmondói önkény.
Grendel kihagyásos előadásmódja kissé egyik mestere, Mészöly Miklós
töménységét és talányosságát idézi, s Pilinszky János vers- és főleg
drámaszövegeinek idő- és nyelvszemlélete is ott surroghat a hátterében. E
nem problémátlan – noha érdeklődéssel, élvezettel és erős
intellektuális odaadással olvasható –, menet közben montírozódó,
váratlanul irányokat váltó szöveget az uralhatatlan, kezelhetetlen idő
tartja markában. Folytonosan felbukkan a többszörös jelképiségű
tizennégyes szám (és felezője, a hetes is). „Már eljött a pálinkafőzés
ideje, amikor G. bácsi, tizennégy éves hallgatás után előhozakodott a
témával – olvassuk felütésként. – A Fazon öngyilkosságáról. Merthogy az
nem is úgy volt.” Szinte minden kiporciózva, kicentizve, kicövekelve,
ki- és beszámozva (nemhiába mérnök áll a centrumban), bemérve – s éppen
ettől csúszik ki lábunk alól a talaj-koordináta. A számok csúszkálnak,
gúnyt űznek magukból. Megtréfálják az idő tengelyeit. Nem utána-e inkább
az előtte? Benne-e tényleg (és tényleg) a sűrűjében, ami
prológus vagy epilógus? Számít-e valamit, ami – aki – igazi? (Barnabás,
Rudi igazi apja csupán név, de nem tényező a könyvben. A második
nevelőapa hallgat, majd beszél a kötélről levágott, kapával
megsebesített első nevelőapa mitikussá növő haláláról. A mama
elhízásának és ettől nem független korai halálának bekövetkezte
valamiképp összefügg férjei halálával. Számít-e mindez bármit is?) „G.
bácsi a pálinkafőzés ideje alatt előadta a legfrissebb történetét a
Fazon öngyilkosságára vonatkozóan, de senki sem tiltakozott, Rudi a
legkevésbé, mert akkor már tudta, hogy az idő csalafintán bánik az
emberrel” – ütközik ki a(z egyik) summázat, amikor már elfutott a könyv
kétharmada. Akkor? Mikor?
Válasz: közben. Idő közben. Az idő-közben. „Időközben lezajlott a
rendszerváltás. Rudi hallott egyet-mást róla, de novemberben korán
sötétedik, és sötétedéskor már a csendes otthon várta.” Nem lenne igaz
azt állítani: ez az egyetlen rendszerváltás-függő közlés. Mégis az
„egyet-mást” alá szorítva mutatkoznak nagy mozgások is, nem csupán az
egyes emberi élet- és halál-folyamatok (Rudi a nevelőapa fiának
státusából a saját tizennyolc éves fiát nevelni hiába próbáló apává
válik stb.). Grendel mindig egyet mond e lapokon (többnyire pompás,
attakként szembejövő mondatokban, furcsa lökésű hullámokban), hogy
mondjon még egyet és még egyet: mást. Egy idő (idő…?) után fel
kell adnunk a hiánytalan megértésért, a tények értelmezéséért, a
fordulatok átlátásáért folytatott befogadói erőfeszítést. Nem az írói
balsiker következtében, hanem éppen azért, mert a szerző a szép embertelenség: nem-birtokolhatóság ezen állapotáig kíván eljuttatni minket. Miközben maga és valamennyi hőse is velünk tart.
Egyik első elemzője – könyvpremieren laudátora –, Németh Gábor írótárs azt mondta a műről: úgy jó, ahogy van. Metsszük vissza ezt az állítást: jó, hogy van. A Távol a szerelem jó, újszerűen jó. Grendel munkásságában is friss szín, noha részben előző, még betegsége előtti könyvén (Négy hét az élet) tenyészik.
Miközben hagyjuk, hogy a szövegháló követelőző, időtlen ideje ránk
terüljön, Grendel Lajos a Kalligram Kiadóhoz juttatott üzenetének
reményéhez csatlakozunk: „Két év múlva írok ennél jobbat is”.
Szerző:
Tarján Tamás
Tarján Tamás
0 Megjegyzések