Orosz regényíró, elbeszélő
Tolsztoj gróf 1828. szeptember 9-én született Jasznaja Poljánában, Tula közelében.
Szüleit korán elveszti, neveltetéséről rokonai gondoskodnak. 1844-ben
keleti nyelveket tanul a kazányi egyetemen, majd jogi tanulmányokba
kezd, de hamarosan azokat is félbehagyja. Szalonoknak és báloknak lesz
gyakori vendége. Egyszerre jellemzi Tolsztojt ekkortájt a kifelé élés
könnyelműsége és töprengései gazdaságuk korszerűsítéséről,
tanulmányainak folytatása és az erkölcsfilozófiai könyvek mohó olvasása
is.
1851-ben katonai szolgálatba áll, s mint altiszt tanúja a
szabadságukért küzdő kaukázusi hegylakók ellen folytatott véres
csatáknak, majd részt vesz a krími háborúban is. Ezek az élmények
ihlették kései művét, a Hadzsi Muratot, és a Szevasztopoli elbeszéléseket 1856. Az 1847-ben elkezdett és haláláig vezetett kíméletlen őszinteségű Naplójában
már ekkor szembe ötlik hajlama az önelemzésre és bűntudatra, de a
céltalansághoz társuló magányosságérzet valamint az értelmes és tiszta
élet iránt érzett vágyakozása is átsüt a lapokon. Mindezt a Sterne és
Rousseau hatását tükröző önéletrajzi trilógia (Gyermekkor, Serdülőkor, Ifjúkor, 1852-57) is tanúsítja: bennük Tolsztoj nem ritkán a század irodalmán végigvonuló felesleges ember figurájával kerül „rokonságba”.
Szevasztopol eleste után Pétervárott bejáratos lesz az irodalmi
társaságokba, majd két alkalommal ellátogat Nyugat-Európába, melynek
önző civilizációjából kiábrándul. Az utazás élményéből születik a Luzern
(1857) című elbeszélése. Hazatérve egyre erőteljesebb érdeklődést kezd
tanúsítani a pedagógia iránt, amely abból származik, hogy népének
életét, s benne a sajátját is, át kívánta formálni. Iskolát alapít
parasztgyerekek számára, pedagógiai folyóiratot indít, majd később
olvasókönyvet és számos mesét is ír. Tolsztoj ugyanis a
természeti-természetes élet továbbélésének lehetőségét véli
megpillantani a patriarchális életformában, amit az eredendően jó ember
rousseaui tétele csak megerősít. Ebben az életszakaszban kerül ki tolla
alól a Három halál, a Hosztomerés a Kozákok.
1862-ben feleségül veszi egy moszkvai orvos lányát. Az első idilli
esztendőket azonban heves vitákkal is tarkított keserű évek követik,
mivel az arisztokrata társaságtól egyre inkább eltávolodó Tolsztoj
látásmódját felesége nem osztja. Ettől kezdve írja nagyregényeit (Háború és béke, 1863-69, Anna Karenina, 1873-77,Feltámadás,
1889-99). Az érzékiség rabságából és a vagyoni gyarapodásból eredő
bűntudata egyre inkább az aszketizmus felé tereli az írót: lemond művei
után járó bevételeiről, leszámol az állammal és az egyházzal mint
társadalmi tekintélyekkel, s elutasítja a forradalom eszményét is.
Rousseau, az Evangélium és a keleti filozófiák hatására kezdi hirdetni
az erőszakmentes életet, a „ne állj ellen a gonosznak”
elvét, az ember öntökéletesítésének, azaz az ún. tolsztojizmusnak mint
erkölcsi életfelfogásnak és életvezetésnek a gondolatrendszerét. A
lelkifurdalást és a testiség erejének személyiség- és élettorzító
hatalmát rajzolja meg a Kreutzer szonáta (1890), Az ördög (1890) és a Szergij atya (1886) című elbeszélésekben. Még előttük írja meg azonban az Iván Iljics halála
(1886) című kisregényét, amelyben a megvilágosodás pillanata -
személyiség eltorzulásának, kiüresedett életének felismerése, a hazug
értékrendhez igazodó életvezetésének és közönyösségének a bevallása - az
elmúlás folyamatának felismerésében köszönt be. Megrázó keretes
elbeszélését (Bál után) követően a művészet szerepéről, a magántulajdonról és pedagógiai kérdésekről ír. Színpadra szánt művei közül Az élő halott
(1900) című művének hőse halált színlelve lép ki a civilizáció
világából, lehetővé téve, hogy felesége férjhez mehessen egy derék,
békés polgárhoz. A cigányok között mulató hős látszattettére azonban
fény derül, s Protaszov, akinek már nincs hová mennie, főbe lövi magát, s
a valóságos halálba menekül.
Az előítéletekkel vitázó Tolsztoj, akit a pravoszláv egyház „felforgató”
gondolatai miatt kiközösített, élete végén titokban elhagyja otthonát,
hogy mindenről lemondva, a lehető legszerényebben és elveivel
összhangban élje utolsó napjait.
A menekvésével élete és művészete között összhangot teremtő író
utazása közben megbetegszik, s Asztapovo falucska vasútállomásán 1910.
november 20-án elhunyt.
A Háború és béke 1865-69 Tolsztoj legnagyobb művészi
vállalkozása; regényeposza, melynek cselekménye az orosz élet és
történelem tizenöt esztendejét öleli fel (1805-20), több áthallásos
jelentést szintetizál, melyet a mű címe is rejt. Végigtekint Tolsztoj
Oroszország „belső útján”, nemzeti békétlenségén, hogy
föltárja, amint az új európai napóleoni eszméktől elragadott nemesség
fokról-fokra megérti, hogy a nép erkölcsiségéhez közeledésével a közös
nemzeti érdekben lehetséges csak Oroszország megbékélése magával.
Bejárja továbbá nemesi hőseinek személyes útját, életük értelmén
fáradozó kereső-kutató erőfeszítéseiket, s ebben a sok egyéni
életfordulatban mégis a közös orosz sors jellemzőit tapogatja le. S
harmadsorban, végigvezeti olvasóját azon az úton, melyre Oroszországot a
kényszer taszította, azaz a Napóleon ellen viselt háborún, melyben
éppen a közös nemzeti érdeknek köszönhető a győzedelmes béke, amely
egyúttal az orosz erkölcsiség diadalát hirdeti a napóleoni és nyugati
világszemlélet fölött. Az orosz érdek mint az általános emberi érdek
képviselője gyűri maga alá a nemzethódító napóleoni törekvéseket. S ezen
a ponton „az emberiség történelme” a Gondviselés univerzális és végtelen idejébe kapcsolódik be, s nyeri el ezúttal is a kegyelmet.
A tolsztoji történelem- és életszemlélet a regényben - a tételes
fejtegetések mellett - Napóleonnak és Kutuzovnak az ellenpontozott
jellemzésében összpontosul. Míg Tolsztoj Napóleonja annak a magabízó
nyugati szellemnek a típusa, aki a világ folyását magához akarja
igazítani, s életek fölött kíván rendelkezni, mondván, hogy a
történelmet ő hivatott irányítani, Kutuzov hagyja folyni a történelmet
mint egyének fölötti dolgot: a Gondviselésre, annak célirányosságára s
az orosz nép akaratára bízza magát. Ez rendeli őt Platon Karatajevnek, a
népi eszme képviselőjének alakja mellé, akivel azonos világszemléletet
vall.
Törvényszerű, hogy a csak saját jövőjükért és karrierjükért aggódó
arisztokraták a tolsztoji Oroszországkép margójára kerüljenek, míg a
középpontban a városi és vidéki nemesi családok, Rosztovék,
Bolkonszkijék és Bezuhovék állnak, akiknek megítélése annak függvénye,
mennyire módosult bennük az a bizonyos, eleinte kedvező Napóleon-kép.
Az orosz nemesi értelmiség egyik típusa Andrej Bolkonszkij, aki
Napóleon bűvköréből indul a hírnév és a hatalom vágyától vezérelve és
saját sorsot követelve magának a fokozatos és teljes kiábrándulás felé.
De csak sebesült tehetetlenségében fekve, Napóleonnak az életet
lekicsinylő szavait hallva, és a halál közelében döbben rá, hogy milyen
semmi az ember, s az ő Napóleonja is a határtalan és fenséges csillagos
éggel szemben. Csak ennek a fölfelé tekintésnek a vonzása nyomán ébred
föl benne a megbocsátó szeretet, s kerül a lelki béke állapotába, melyet
a természetnek és a történelemnek az összhangja világít be fényével. A
lélek belső békéje, a boldogságérzés az, ami Andrejt haldoklásában is
képes eltölteni.
Még nagyobb az ív, amelyet Pierre Bezuhov fut be Napóleon lelki
emelkedettségének ecsetelésétől az ellene megkísérelt merényletig, mely
nem egyszerűen csak hősi cselekedet kívánt lenni, hanem leszámolás is
egykori önmagával. Az önmegtalálás útja Platon Karatajev irányába
kanyarog. Ő lesz az, aki a fogságban a maga tisztán látásával elindítja
Pierre-t a lélek belső útján, hogy az meglelje így a külső élet és a
lélek harmóniáját. Annál is inkább lehetséges volt mindez, mert Pierre
homályosan mindig is érezte, hogy a földi lét eseményei valamilyen módon
egy nagyobb nem evilági értelmes egész részei is egyben.
Tolsztoj hősei, akik végigjárják a maguk belső útját, és önmagukhoz
jutnak általa (Andrej, Pierre, Marja hercegnő, Natasa Rosztova és
Nyikolaj Rosztov), egyúttal Oroszország önmegtalálásává emelik egyéni
életpályájukat, amellyel Tolsztoj nemzeti egységben összefoglalható
életeszményének is képviselőivé válnak.
Az Anna Karenina 1877 párhuzamos és egyszerre ellentétes
életsorsokat szervez egységes regénnyé. Bár Annának és Levinnek az élete
jóformán nem keresztezik egymást, mégis kölcsönös vonatkozási pontok
lesznek. Annának, a házasságtörő asszonynak a története - aki érzelem
nélküli házasságban, kiüresedett kapcsolatban él magas beosztású állami
hivatalnok férjével - a szerelem váratlan fellobbanásával indul, hogy
aztán erről a boldog magaslatról lassan leereszkedve a tragikus véghez
érkezzék el. Levinnek, a fiatal vidéki nemes földesúrnak a története
ellenkező irányú: személyes boldogtalanságának a mélyéről indul útnak,
önmaga keresésével ér egyre feljebb, egészen az erkölcsileg megalapozott
világlátás tisztaságáig, s jut el a boldog házasság révébe.
Anna történetét a pályaudvarnak a két képe, az otthontalanságnak s az
úton levésnek a szimbóluma fogja közre mint kezdő és végpont. A teljes
életre vágyó asszony nem csak szeretni akar, hanem vállalni is akarja a
szerelmet, ami megbocsáthatatlan lépés az arisztokrácia világában,
hiszen azzal Anna megalázza mindazokat, akik szinte mint konvenciót
fogadják el hallgatólagosan a házasságtörést, s tudnak is vele együtt
élni. Anna választása azonban azért is hibás, mivel Vronszkij középszerű
ember, s maga is konvenciók foglya. Az itáliai út, melyben az ifjú
gárdatiszt művészi próbálkozásai kudarcot vallanak, már jelzi, hogy
Vronszkij igazából „nem lát”, nem képes úgy látni a
világot, ahogy Anna, de az Anna portréját festő művész sem leli meg az
asszonyban azt az igazi kiragyogó belső szépséget, ami egykor Anna
sajátja lehetett. Anna mindent, egész életét gyermekének sorsát egy
ideiglenességre, egy az élet által kiszámíthatatlan bizonyossághitre
teszi föl: keserű elmagányosodása ezért kikerülhetetlen.
Anna „külső” boldogságkeresésével szemben Levint a belső
útra terelik parasztjai: a lelki élethez, a léleknek éléshez, egyszóval
ahhoz, ami ésszerűtlen, vagyis a jóhoz. A gyermekfürösztéssel záruló
Levin-történet szimbolikusan az eszményített családi idillt szegezi Anna
széthulló családi életének boldogtalanságával szembe.
A lelki-szellemi újjászületés folyamatát Tolsztoj először az Ivan Iljics halála 1884 című elbeszélésében írta le, mely „a bomló test és az ébredő lélek”
kontrasztjának elvére épül. A főhős a személyiségét vesztett bürokrata
típusa, aki egyéniségét csak a halállal való szembesítés
katasztrófahelyzetében nyeri vissza. Megbetegedéséig „élete egyszerű, mindennapi és iszonyú volt”,
mindennapiságában elveszítette kapcsolatát az eleven élettel. Léte
értelmetlensége a halál horizontjából tárul fel teljes mértékben. Fokról
fokra rázza le magáról a hazugságokat, és halála előtt felismeri az
élet mélyebb értelmét, amely a cselekvő jóságban és a szeretetben
nyilvánul meg: „az igazi szeretet az egyéni jóról való lemondás következménye.”
Tolsztoj az erkölcsi fejlődést a jellem legfontosabb tulajdonságának
tartotta, amely folytonos és sohasem szűnik meg. Akkor szólt
leghatékonyabban az élet érdekében, amikor a halálról írt. „Minden gondolatunk a halálról az élet szempontjából szükséges”- vallotta. „Azzal,
hogy az emberek egzisztenciájuk lehetetlen megjavításán fáradoznak,
megosztják magukat attól, hogy igazi életet éljenek. A szeretet az
egyedüli és teljes tevékenysége az életnek.” (Tolsztoj)
Ellentétes emberi sorsokból párhuzamos sorsok lesznek a Feltámadás
1899 című regényben, mely a mélységes erkölcsi válságba süllyedt
századvégi Oroszországról is képet kínál Nyehljudov hercegnek és a
cselédlány Katyusa Maszlovának a történetében. A herceg vele szemben
fiatalkori bűnét, a lány elcsábítását és megrontását próbálja jóvátenni,
amikor bírósági esküdtként az egyik prostituáltban, akit gyilkossággal
vádolnak - (altató helyett tudtán kívül egy kereskedőnek mérget adott)
Katyusát fedezi fel. Rádöbbenve vétkének súlyára, akár feleségül is
venné a lányt, hogy háborgó lelkiismeretét megnyugtassa. A lány
elutasítása nyomán fokozatosan megsejti, hogy el kell veszítse régi
énjét, s igazi önmagához kell jutnia, s hogy először magát kell
megváltania. Szétosztva földjeit a parasztjai között, követi a lányt
Szibériába. Az erkölcsi megújulás útján Nyehljudov megtette az első
lépést azzal, hogy társadalmi helyzetét, mely a bűnt fenntartja,
feladta. A feltámadás azonban csak a vétkesek egyedi, személyes belső
világában történhet meg. A keserves újjászületés mögött az bújik meg,
hogy Nyehljudov maga is áldozattá válik Katyusa mellett, szenved saját
bűnének tudatától, ám furcsa módon, nem támadhatna fel, ha előzetesen el
nem veszítette volna magát. Vétkének következményeiben,
lelkifurdalásában ismerte meg magát, azt, akitől meg kell szabadulnia. „Keressétek az Isten országát és az ő igazságát, és a többi megadatik néktek” - olvassa az Evangéliumban,
s megérti, hogy ő mindig valami mást keresett. Katyusa föltámadásának
folyamata Nyehljudov újjászületésének fényében gyorsul fel, s teljesedik
ki.
Tolsztoj nagy hősei állandóan úton vannak erkölcsi önmaguk felé.
Befelé vezet ez az út, nem a világba. Nem a boldogságot keresik, hanem
önmagukat. Azt, hogy miképpen lehetnének méltók a boldogságra.
Forrás: Kulturális Enciklopédia
0 Megjegyzések