Esterházy Péter, Konrád György, Claudio Magris |
Közép-Európa
fogalmáról, a Habsburg-örökségről és a valóság megragadásának irodalmi
lehetőségeiről is szót ejtett a XIX. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál
díszvendége, Claudio Magris és Esterházy Péter a rendezvénysorozat
csütörtöki pódiumbeszélgetésén.
Esterházy Péter arra emlékeztetett, hogy a
nyolcvanas évek emancipációs törekvéseinek idején a Közép-Európa
fogalomnak komoly jelentősége volt, egyfajta kiáltást jelentett: "a
nagyhatalmak között is van valami". "Manapság ismét Kelet-Európa, sőt,
másodosztályú Európa kezdünk lenni" – vélekedett a magyar író, hozzátéve
azonban, hogy Magris írásai a régiónak egyfajta tükröt jelentenek,
amely nem szépíti meg a dolgokat, de felmutatja a lehetőségeket.
A trieszti író Raffaele La Capria mondását idézte,
miszerint nem ugyanaz nápolyinak lenni és nápolyit alakítani, arra
utalva, hogy a fogalomról szóló túl sok beszéd közben megvan a veszélye:
a vitapartnerek egy valóságtól elszakadt képhez kezdenek idomulni.
Első, A Habsburg-mítosz című könyvéről szólva Claudio
Magris megjegyezte, Közép-Európában talán még mindig érezhető egy
elveszett rend utáni vágyódás, párhuzamosan a jelenlegi rendetlenség
érzetével. A Duna és az Egy másik világ szerzője
kitért a történelmi valóság irodalmi megragadhatóságának kérdésére is.
Elmondása szerint a nagy struktúrák felől közelítve racionális
folyamatok, nagyszabású mozgatórugók tűnnek fel, amint azonban az író az
egyes ember sorsát szeretné bemutatni, a történelem kaotikus rendszerré
válik. "Mit tehetünk, hogy ne hódoljunk be az irracionalitás
veszélyének, de ábrázoljuk az egyén nehézségeit?" – tette fel a kérdést,
hozzátéve: a 19. századi szerzőknek még nem kellett efféle problémával
megküzdeniük.
A két évig szenátori tisztséget is vállaló Claudio Magris az
irodalom és a politika közötti kapcsolatról is szót ejtett; véleménye
szerint számos példa bizonyítja: attól, hogy valaki mesterművet ír, még
nem biztos, hogy feltétlenül jobban érti a politikát.
Esterházy Péter ellenben hozzátette, egy diktatúrában, ahol nem
szabad bizonyos dolgokról beszélni, az irodalomnak kötelessége, hogy
szóljon ezekről.
A pódiumbeszélgetés végén a magyar író Hahn-Hahn grófnő pillantása című
kötetéből olvasta fel a "nagy tehetségű, remek csípőjű, kivételes
trieszti asszonyról", Mágris Klaudiáról szóló részt, a nagyszámú
közönség és Claudio Magris tetszését is kiváltva.
0 Megjegyzések