Párizs,
Brüsszel, Antwerpen és Amszterdam, Nagybánya és Marosvásárhely,
Balatonszárszó és Simontornya, London és persze Budapest – csak néhány
város, ahová ellátogathatunk a most megjelent június–júliusi MúzeumCafé
cikkeinek segítségével. De azt is megtudhatjuk a többszörös nemzetközi
dizájndíjas magazinból, hogy egy szakember szerint milyennek is kellene
lennie a magyarországi Építészeti Múzeumnak, illetve hogy hogyan utazta
keresztül Európát a csuklójához láncolt Rembrandtokkal a Szépművészeti
Múzeum volt főigazgatója.
A lap – szokásos bevezető rovatai, a Múzeumkörút hírei és
kiállításajánlói, valamint a Monitor és a Szemle után – a
Múzeumguide-ban ezúttal annak nézett utána, hogy hogyan, milyen
előnyökkel is működnek Európa egyes országaiban a közös irányítás alá
vont múzeumok és kiállítóhelyek. A Disputában ezúttal Ritoók Pál művészettörténész, Nagy Ervin országos főépítész, Buzás Miklós, a szentendrei skanzen főépítésze és Finta Sándor,
Budapest frissen kinevezett főépítésze mondja el, hogy milyennek
képzelik el a tervek szerint talán egyszer megvalósuló magyarországi
Építészeti Múzeumot. A Műhelyben megismerhetjük a Műemlékek Nemzeti
Gondnokságának műtárgyprogramját, kurátor mutatja be a Budapesti
Történeti Múzeumnak a főváros történetét feldolgozó új állandó
kiállítását, a hagyaték kutatója dokumentumok segítségével rekonstruálja
Boromisza Tibor 1914-es első fővárosi gyűjteményes kiállítása
létrejöttének körülményeit, majd négy 20. századi Vas megyei női sorson
keresztül egy lehetséges múzeumi feldolgozásmód vázlatát teszi közzé a
Savaria Múzeum történész-muzeológusa. A Posztamensben Frazon Zsófia,
a Néprajzi Múzeum etnográfusa azt járja körül, hogy hogyan jelenik meg
az utca, mint nyilvános közösségi tér a múzeumok tárlataiban,
enteriőrjeiben, illetve hogy másfelől a múzeumok ma miért és hogyan
viszik ki egyre inkább kiállításaikat az utcára, a közönség közé. (Ehhez
az íráshoz ezúttal a világ ma egyik legismertebb street art művésze,
Vhils jóváhagyásával illesztett a címlapra egy különleges utcai
műalkotásról készült képet a szerkesztőség.)
A Múzeumnegyedben az első utunk ezúttal Balatonszárszóra, a
felújított József Attila Emlékházba vezet (ahol megtudjuk, miért is
húsba vágó kérdés a kiállításrendező számára, ha egy üvegposztamens
alacsonyabb, mint a tervekben szerepelt), onnan a brüsszeli Művészetek
Hegyére, ott is a Musée Magritte Museumba megyünk (ahol az is kiderül,
hogy miért is kellett így elnevezni az intézményt), végül körsétánkat
Erdély egyik legjelentősebb művelődéstörténeti emlékében, a
szeptemberben újra nyíló marosvásárhelyi Teleki Tékában fejezzük be.
A szakma Múzeumőrei közül ebben a számban először a 93 esztendős Garas Klára mesél a Szépművészeti Múzeum egykori jelentős kiállításairól, utána Mikó Árpádot, a Magyar Nemzeti Galéria Régi magyar gyűjteményének vezetőjét ismerhetjük meg, K. Németh András, a simontornyai Vármúzeum első embere egy kistérségi kiállítóhely gondjairól és lehetőségeiről beszél, végül Colin Ford
brit fotótörténész, a tavalyi nagysikerű londoni magyar fotográfiai
kiállítás ottani kurátora mondja el, hogyan lett Angliában ennyire
fontos a fotóművészet múzeumi megjelenése, illetve hogy mit gondol a mai
magyar fotóművészetről és annak külföldi bemutatási lehetőségeiről. A
lapot szokás szerint az összes cikk nyolc oldalon megjelenő angol nyelvű
összefoglalója zárja.
0 Megjegyzések