Tisztelt írók és költők. Nektek is lehetőségetek van arra, hogy portálunkon megjelenjetek a menüben található Tartalom beküldése linkre kattintva.

Segítséggel született Shakespeare egyik darabja

Valószínűleg a színdarabíró Thomas Middletonnal (1580–1627) való együttműködésből született meg William Shakespeare (1564–1616) Minden jó, ha vége jó című komédiája – vélik brit szakemberek, akik szerint mindez újabb bizonyítékkal szolgál arra, hogy a bárd előszeretettel dolgozott együtt más alkotókkal a karrierje során.
 
Az Oxfordi Egyetem angolkarán dolgozó Laurie Maguire szerint egy ilyenfajta együttműködés azonban korántsem csorbítja a költőzseni hírnevét. "A közös alkotás során a harmonikus látásmódon van a hangsúly" – mutatott rá a szakember, aki a közelmúltban fedezte fel egyik kollégájával a Minden jó, ha vége jó című komédia és a Middleton stílusa közötti hasonlóságokat, amelyek segíthetnek magyarázatot adni a darab "stílus-, és szövegbeli, valamint narratív jellegzetességeire".
 
A szakemberek ismeretei szerint Shakespeare Middletonnal együttműködve vetetette papírra az Athéni Timon című tragédiát, amely 1606 körül született, nagyjából egy időben a Minden jó, ha vége jó című alkotással. Maguire szerint a vizsgált darabban sokkal több rím van, mint az I. Jakab-korabeli többi Shakespeare műben: Shakespeare nagyjából ugyanolyan arányban használt rímes sorokat, mint Middleton tette a saját munkáiban.
 
Emellett a Shakespeare-re jellemzőnél jóval gyakrabban fordulnak elő a műben az utolsó előtti szótagon hangsúlyozott sorok, valamint a három és négy szótagú végződések, amelyek szintén Middleton védjegyei. Az író ugyanígy előszeretettel használta előtagként a "minden" kifejezést is, amelyet Shakespeare ritkán alkalmazott, ám ebben a címben kétszer is elsütött.
 
A szakember szerint a bárd hasonló együttműködéseire már régen fény derült, de a mostani elmélet azt sugallja, hogy Shakespeare nem csupán a karrierje elején, illetve végén, hanem végig szívesen alkalmazta ezt a munkamódszert. "Amikor Shakespeare más színdarabírókkal dolgozott együtt, az mindig egyfajta mester és tanítványa jellegű együttműködés volt: a korai években ő volt a tanonc, idővel pedig mesterré nőtte ki magát – mutatott rá Emma Smith, Maguire kollégája.
 
Middletont gyakran a "másik Shakespeareként" emlegetik, és az Oxfordi Egyetem Kiadója szerint a bárd mellett ő volt az egyetlen reneszánszkori színdarabíró, aki a komédia és a tragédia műfajában is mesterműveket alkotott. Maguire szerint az alkotói együttműködés teljesen logikus munkamódszer volt egy olyan korszakban, amikor a színházak még csak a szárnyaikat próbálgatták és új darabokra volt szükségük.
 
– A kreatív zseniről alkotott romantikus képünk szerint a költők egyedül dolgoznak, ám az utóbbi évtizedekben egyre jobb képet nyerünk az Erzsébet-korabeli színházak működéséről, és Shakespeare színdarabírói oldaláról – mutatott rá a szakember, hozzátéve, hogy a reneszánsz kori darabok több mint 50 százaléka alkotói együttműködés gyümölcseként született, amely gyakorlat az adott korban bevett szokás volt, nem pedig kivétel.
 
Forrás:
Reactions

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések