Svájci német drámaíró, elbeszélő, esszéista.
1921. január 5-én született Konolfingenben, a Bern Kantonban.
Apja református lelkész volt. Gimnáziumi tanulmányait Bernben
végezte, majd a berni és a zürichi egyetemen filozófiát, filológiát és
teológiát hallgatott. Először rajzolóként és grafikusként dolgozott,
majd a zürichi Weltwoche színikritikusa volt, valamint kabarészerző. Egy
évadon keresztül a bázeli színház igazgatásában vett részt. Írásaiból
élő íróként Neuchâtelben telepedett le, jómódban, békésen,
eseménytelenül élt.
A 40-es évek közepétől ír. Legkorábbi művei szatirikus bűnügyi történetek, mint A bíró és a hóhér, 1952, kisregény, A gyanú, 1953, A baleset, 1956, Az ígéret, 1958 című regények, abszurd hangvételű elbeszélések, mint pl. Az alagút, 1952, parodisztikus társdalmi példázatok, mint a Görög férfi görög nőt keres, 1955 című „prózakomédia”. Kisregényeiben egyrészt a kafkai hagyomány tudatos folytatója (A város), másrészt a bűnügyi regények megszüntetve megőrzője (A baleset, Az ígéret).
Groteszk példázatok az 50-es évektől kezdve írt hangjátékai, melyek
olykor éppen valamely prózaművének átdolgozásai, de nemegyszer a később
színpadi művek valamelyikének előtanulmányai.
1959-ben a mannheimi Schiller-díjat, 1960-ban a svájci
Schiller-alapítvány nagydíját nyerte el. A Schiller-díj átvételekor
mondta: „A forradalmárok ama régi hittétele, hogy az ember képes
és köteles megváltoztatni a világot, az egyén számára
megvalósíthatatlanná lett, érvényét vesztette, ez a tétel már csak a
nagy tömegek számára használható jelszó, politikai robbanótöltet, a
sokaság hajtóereje, az éhezők szürke hadseregeinek reménye. A rész nem
olvad többé az egészbe, az egyén a közösségbe, az ember az emberiségbe.
Az egyén számára nem marad más, mint a tehetetlenség, az az érzés, hogy
figyelmen kívül hagyják, hogy nem szólhat bele a dolgokba, hogy le kell
buknia a felszín alá, ha nem akar végleg elmerülni.”
Drámaíróként Brecht óta a német nyelvterület világszerte legsikeresebb drámaírója.
Irodalmi őseinek Plautust, Molière-t, Wedekindet, Shaw-t, Wildert
tartotta, de életművére Brecht gyakorolta a legnagyobb hatást, mely
elsősorban a közéleti problematika állandó fölvetésében jelentkezik.
Pályája kezdetén világképére az egzisztencializmus hat, sajátos protestáns színezettel.
Alapaxiómája: a világ abszurd, érthetetlen, mint ahogy Isten akarata sem érthető.
Korai darabjaira a misztériumjátékok hangvétele, formai megoldásai a jellemzők (Meg vagyon írva, 1947); átdolgozva: Az újrakeresztelők, 1967). A vak, 1948 című drámájának az a „keresztény paradoxon” adja a konfliktusát: miképp
lehet összeegyeztetni az Isten végtelen jóságába és mindenhatóságába
vetett hitet az általa teremtett világ gonoszságával.
Második alkotói korszakában - bukások és sikertelenségek után -
érdeklődése a társadalmi paradoxonok, ellentmondások ábrázolására
irányul. Filozófiai, világnézeti kapaszkodói - Kafkához hasonlóan - az
eltömegesedés, az egyéni és a közérdek antagonisztikus ellentéte, az
állam végletes elbürokratizálódása. Theaterprobleme (Színházi problémák, 1955) című tanulmánykötetében írja: „A
mai állam... áttekinthetetlen, névtelen bürokrata szervezetté vált... a
mai közéleti ténykedés lényegében szatírjáték, a színfalak mögött zajló
tragédiák nyilvánosság előtt bemutatott utójátéka.... Egy sikkasztó,
egy írnokféle vagy egy rendőr alkalmasabb a mai világ bemutatására, mint
egy államtanácsos vagy szövetségi kancellár.”
Ebből a nézőpontból indulva ki foglalja össze drámai ars poeticáját, s tör lándzsát a komédia műfaja mellett: „A
tragédia bűnt, kétségbeesést, fegyelmet, világos látást és a felelősség
érzését feltételezi. Századunk modern bábjátékában viszont ... bűnös és
következésképpen felelős emberek nem létezhetnek többé... az események
anélkül mennek végbe, hogy bárki felelős lenne értük egyénileg... Közös a
bűnünk... inkább szerencsétlenek vagyunk, mint bűnösök. A komédia illik
hozzánk. Világunk éppúgy a groteszkbe vezetett el, mint az
atombombához... az apokaliptikus vízió lett groteszkül reális.”
A Nagy Romulus, 1949 komikus tragédiában már teljes a
groteszk a címszereplő alakjának megrajzolásában, aki tyúkokat
tenyésztve számolja fel a birodalmat, és az emberiességet és józanságot
az együgyűség álarca mögé rejti. A darab közvetlen politikai
mondanivalója a gyarmattartó birodalmak bukásának szükségszerűségét
hangoztatja, általánosítva pedig, Mihályi G. véleménye szerint, kulcsot
ad az író világlátásának megismeréséhez. Dürrenmatt minden művében
vallja, hogy a nyugati világ alkonya morális csőd következménye, tehát
fennmaradásáért, fenntartásáért nem szabad már újabb áldozatokat
vállalni. Bukásának azonban csak azért nem tud igazán örülni, mert abban
sem tud bízni, hogy az új világ igazabb lesz, nem ismétli meg a régi
hibákat.
Az Angyal szállt le Babilonba, 1954 töredékes komédia,
groteszk elemekkel átszőtt mese, az ember önmagára utaltságának
parabolája; egyúttal a jóléti állam hazug frazeológiájának kegyetlen
szatírája. Nabukodnezár és Nimród küzdelmében Dürrenmatt korunk
robbanással fenyegető hatalmi ellentéteire is utal.
Az öreg hölgy látogatása, 1956 tragikus komédia hozza meg a
világsikert Dürrenmattnak. A hagyományos példázatot megújító alkotás
drámaírói művészetének csúcsa.
Az elszegényedett szülővárosába visszatérő öreg milliárdosnő, aki
pénze mindenhatóságának tudatában megvásárolhatja ifjúkori csábítójának
halálát a városka tisztes polgáraitól, valóságos megtestesítője a pénz
gonosz hatalmának, amely kérlelhetetlenül rombol szét minden erkölcsi
gátlást, megfontolást. Güllen „becsületes polgárai”
eljutnak egy náluknál semmivel sem rosszabb társuk kollektív
meggyilkolásáig. Metsző kritikája ez a darab az ún. jóléti
társadalomnak, a modern kapitalizmusnak, a manipulált közvélemény, az
elaltatott lelkiismeret nyárspolgárosiasodott világának (A címadó 'öreg
hölgy' - a szimbólumot tovább tágítva - az angol nemzeti bank
közhasználatú elnevezésére, az 'Old Lady'-re utal.)
Dürrenmatt ebben a mesteri módon kiegyensúlyozott, virtuóz
szerepekkel teli darabjában találta meg leginkább azokat a művészi
eszközöket, amelyek összhangban vannak a felvetett témával, ezért tudja
elérni, hogy minden komikum ellenére egy percre sem szabadulhat a néző a
probléma nyomasztó voltától. Claire Zachanassian a világ leggazdagabb
asszonya, vagyona teszi képessé, hogy az antik görög tragédiák hősnője
módján cselekedjék, tántoríthatatlanul és hátborzongatóan, mint Médeia
például.
Következő darabjaiban már nem tudja ezt a briliáns egyensúlyt megteremteni a téma fontossága és a téma kezelésének súlya között.
A fizikusok (1962) komédia - Brecht Galileijének
ellendarabja. Dürrenmatt a hidegháború, az egész emberiséget fenyegető
atomkatasztrófa ellen tiltakozik művében, az atomkor tudósainak
emberfeletti felelősségéről szól. A zseniális dramaturgiai ötlet azonban
helyenként háttérbe szorítja a valódi konfliktust, a fizikusok erkölcsi
felelősségének problémáját. Az ábrázolásmód, mely a téma és az író
távolságát megteremti, itt is a groteszk, s talán itt a legérvényesebb
az író megállapítása: A groteszk csak eszköz,... hogy fizikailag is felfogjuk a paradoxot, a formátlanság e formáját, az arc nélküli világ arcát.
A darab főszereplői a felelősség elől bolondokházába menekült
tudósok. Ez az idegszanatórium tágul őrült világunk szimbólumává,
melyben az elmebetegek a világ felrobbantásán munkálkodnak, s a józanok
az őrültekházába menekítik gondolataikat, nehogy embertársaik ártalmára
legyenek.
Dürrenmatt a klasszikus vígjátékok eljárást vette alapul: talált egy
ötletet, és azt szabályos történetté bontotta ki. Maga a mű is sok
mindenben vígjátékszerű, de világa és mondanivalója túl van a
vidámságon. A tudósnak mint személyiségnek a felelősségét vetette fel,
ám ennél tovább jutott, és magáról a modern világról mondott ítélete.
Möbius, a főszereplő, rájött a minden elképzelhető felfedezések
rendszerének a titkára, és látva, hogy a politika, a gazdaság miként
állítja a tudományt egyre embertelenebb célok szolgálatába, önként
bevonul az elmegyógyintézetbe, hogy így mentse meg az emberiséget saját
felfedezésétől. De véletlenül a lehető legrosszabb bolondokházát
választja, és visszafelé sül el elképzelése: a véletlen segítségével épp
ő szolgáltatja ki felfedezését. „Csupán az őrültekházában vagyunk
szabadok Csak az őrültekházában szabad gondolkoznunk. Odakint a
szabadságban a gondolataink robbanóanyagok” (Möbius) A szabadság a véletlen hatalmának elismerése, vagyis az igazi szabadság annak belátása, hogy nem vagyunk szabadok.
A darabhoz fűzött 21 pontban Dürrenmatt kijelenti, hogy „egy történetet akkor gondolunk végig következetesen, ha lehetőségei közül a legrosszabb következik be” (3.), „Ez a lehetőség szerinti legrosszabb fordulat sohasem látható előre. Véletlenül következik be.”(4.) A drámaíró művészete nem más, mint hogy ezt a véletlent a lehető leghatásosabban juttassa érvényre a cselekményben (5.).
A fizikusok egyben az Oidipusz király 20. századi
változata. Möbius, éppen úgy, mint Oidipusz, erkölcsi szigort,
tisztaságot hirdet, és végül kiderül, hogy ő a legfőbb bűnös. Erre az
értelmezésre utal a 9. pont:„A tervszerűen cselekvő emberek
meghatározott célra törnek. A véletlen akkor sújtja le őket a legnagyobb
csapással, ha e véletlen következtében éppen a céljuk ellentétéhez
érnek el: ahhoz, amitől rettegtek, ahhoz, amit el akartak kerülni (pl.
Oidipusz).” A lehetséges választ talán a 17. pont hirdeti: „Közös ügyeinket csak együttesen oldhatjuk meg.”
A Meteor (1964) életrajzi elemekkel átszőtt komédia, az
irodalmi alkotómunka és a művészi életforma mai lehetőségeit kutatja egy
meghalni nem tudó Nobel-díjas író példáján.
A János király (1963) - Shakespeare-átdolgozás - a hatalom
és a lelkiismeret összeütközésének tragikomédiája. E munka előjáték
politikai traktátusához, a 'politika dramaturgiájához' ('Igazság és jog', 1968).
Egy bolygó portréja című darabja átfogó képet kíván adni világunk jelenlegi állapotáról.
Dürrenmatt darabjai parabolák, tézisdrámák, mesterségesen konstruált
cselekménnyel és figurákkal, akikről az író - marionettszerűségük
ellenére - el akarja hitetni velünk, hogy hús-vér emberek, noha
láthatólag a kitűnő dramaturgia zsinórrendszerén rángatják őket. Ez a
törekvése azonban csak legjobb műveiben sikerül. Színpadának távolibb,
de szinte állandóan jelenlevő komponense a középkor misztériumjátékainak
morális és formai hatása. Hősei filozófiai eszmék szószólói, írói
magatartása a moralistáé.
Drámáinak mikro-építőköve - mint a Színházi problémákban
fejtegeti - az ötlet, mely az ábrázoláshoz szükséges távolságot
megteremti, s egyszersmind az ötlet viszi zsákutcába kevésbé sikerült
alkotásait.
Rádiójátékai életművének igen jelentős részét alkotják, s hírnevének terjesztésében világszerte jelentős szerepet játszanak.
Dürrenmatt írói alkatából hiányzik a líra, s bár elméletileg elveti a helyzetek és jellemek distanciálását („... egy rajtam kívül eső pontból” a világ talán kevésbé fenyegető, 'de nincs jogom és tehetségem ahhoz, hogy kívül helyezzem magam"),
mégsem tud igazán azonosulni figuráival, s munkássága során - szándékai
ellenére - darabjainak gondolati magja gyakran elhalványul a mesteri
dramaturgia csillogó technikája mögött.
Forrás: Kulturális Enciklopédia
0 Megjegyzések