A
szocialista pártállam nemcsak a gyárakat vagy a sajtót, hanem az
irodalmi életet is irányítani akarta, és ez nem csekély mértékben
sikerült is – derül ki Szőnyei Tamás Titkos írás című, a rendszerváltás
előtti magyar irodalom és az állambiztonsági szolgálatok viszonyát
feltáró kétkötetes könyvéből.
"Zenei újságíróként dolgoztam hosszú ideig, és amikor az
állampolgárok és kutatók számára is lehetőség nyílt rá, hogy betekintést
nyerhessenek az állambiztonsági iratokba, egyszerűen a kíváncsiság
hajtott arra, hogy megnézzem, foglalkoztak-e a rockzenével, és ha igen,
mi módon az állambiztonsági szolgálatok" – idézte fel a szerző.
A kezdeti érdeklődésből hosszú kutatás és végül könyv lett, amely
2005-ben jelent meg Nyilván tartottak címmel; ezt követően vágott bele
az irodalmi élettel foglalkozó munkába. "Ezt a kutatást akkor két évesre
tippeltem, de öt év lett belőle, aminek nem az én lustaságom volt az
oka, hanem a föltárandó anyagok előre nem sejthető tömege. Nagy
mennyiségű és alapos munkát igénylő, olyan szövegtenger tárult fel,
amelyet nem szabad felületesen olvasni" – mondta el Szőnyei Tamás.
A két kötet közti terjedelmi eltérés mutatja, hogy az
állambiztonság mekkora figyelmet fordított a két művészeti ágra: az
irodalom más szempontból, de sokkal fontosabb, kényesebb, a politikához
sokkal közvetlenebbül kapcsolódó terület volt, mint a rockzene –
mutatott rá. Az állambiztonsági szolgálatok állandó információval
akartak rendelkezni az egész irodalmi élet működéséről, az írókról, az
irodalmi lapok szerkesztőségeiben, az egyetemi tanszékeken, az akadémiai
irodalmi kutatóintézetben zajló folyamatokról, az ott dolgozó személyek
nézeteiről. Pontosan azért, hogy tudják, mire számíthatnak, és ha netán
a szocialista állam feltételezett érdekeivel szembe menő jelenségeket
tapasztalnának, akkor lépéseket tudjanak tenni. "Ha konkrét példát
akarunk, akkor valami olyasmire kell gondolni, ami a normális irodalmi
élet velejárója: a fiatal nemzedék például mindig szeretne saját
lapokat, fórumokat. Mégis évtizedeken keresztül minden ilyen
kezdeményezést sikerült következetesen meggátolni, számtalan konkrét
eset szerepel a könyvben" – jegyezte meg a szerző.
Az irányítás állandó szempont volt az irodalmi élet tekintetében
is, hiszen pártirányítás alatt működtek a gyárak, a sportegyesületek, a
televízió, az egész ország. Ennek a pártirányításnak a részét képezte az
információszerzés: az értesülések egy részét a hálózati személyek
szolgáltatták, de voltak más információforrások is, mint például a
lehallgatás, levélfelbontás.
Szőnyei Tamás kutatásának fő anyagát az Állambiztonsági Szolgálatok
Történeti Levéltárában őrzött iratanyag képezte, de az 1956-os Intézet
Oral History Archívumában és más levéltárakban is kutatott. "Néhány
írótól néhány dolgot megkérdeztem, és ezeket az információkat
beépítettem a könyvbe, de külön interjúkat nem készítettem sem
megfigyelt személyekkel, sem megfigyelőkkel, sem a hivatásos tisztekkel.
Ennek koncepcionális oka volt: az egykori belügyi tiszteket nagyon
nehéz egyrészt megtalálni, másfelől szóra bírni, és hálózati személyeket
sem akartam megkeresni, mert az egy másik könyv lett volna. Ezért
eldöntöttem, hogy azokkal a dokumentumokkal dolgozom, mint az egykori
belügyi szervek" – fűzte hozzá a szerző.
Néhány íróval kapcsolatban őt is érték meglepetések, de igyekezett
érzelemmentesen viszonyulni a témához. "Nem mondom, hogy ebben a
könyvben soha sehol nincs személyes jellegű megfogalmazás, de ezt
próbáltam visszafogni, mert a felhasznált dokumentumok magukért
beszélnek" – emelte ki.
Szőnyei Tamás elmondása szerint a terjedelmes kötet képes
kronológiai rendbe rendezett áttekintést adni az irodalom területén az
állambiztonság működéséről, mind Magyarországon, mind a nyugati
emigrációban, de a teljes kép reményét nem érdemes táplálni.
A szerző óvott a történelmi és az esztétikai értékítéletek
összetévesztésétől is: "ami ebben a könyvben megjelent, az a művek
mögötti események, az irodalmi élet működésének történetét, a
politikához való kapcsolódását kiegészíti, de az esztétikai megítélést
nem, mert a Titkos írás nem erről szól".
0 Megjegyzések