Tisztelt írók és költők. Nektek is lehetőségetek van arra, hogy portálunkon megjelenjetek a menüben található Tartalom beküldése linkre kattintva.

Fehér Dávid: Kárhozat

Elkárhoztak már fejemből
a hazug tavaszok illatai…
hiába zúgnak zajtalan kereplők,
falai fogják harangok szavait.

Nem bűzlik már a hóvirág
s nem lopnak örömet
leszakított orgonák fájó
szívű anyák keservére.

Oh, pedig de kéne…

Ha végre reggel szuszogó
zümmögésre ébredne a
hajnal setétje.
De nem termel már a jóság
méhe.

Csak kárhozón kong üres
feje a világnak s nem
pattogzik ága a gyümölcsfáknak.

Éhen maradnak a seregélyek…

Dühösen színezik majd barnásra
a kéket s akkoron megrohad
halotti beszédtek’.

Betonba öntik a tudást
s nem marad más,
csak az akác,
csak az akác…

Arra másznak fel majd
pityergő nyarak
s a következő tavasznak is
csak a kárhozat marad.
Reactions

Megjegyzés küldése

2 Megjegyzések

-s- üzenete…
Kedves Dávid.

kerestem verset, amihez írhatnék pár gondolatot, de eddig nem találtam olyat, amire több jót tudok mondani, mint... még ellenszenvesnek találnának, és a kezdetek kezdetén a "blog fekete báránya" címet akasztanák nyakamra.

az érzések évszázadok (évezredek) alatt sem változtak, és -sajnos- az olvasottak alapján ezek megélése sem. ugyanazokból a közhelyekből táplálkoznak (persze a közhelyeket nem szabad lenézni, hiszen azért válhat egy közhely azzá ami, mert többen igaznak gondolták) az itt olvasható művek nagy része.
verse kevésbé, ezért lett amatőr elemzésem tárgya.

elvesztek az egykori értékek, mérhetetlen a dezillúzió.
a tavasz toposzt Ön máshogy éli meg, mint azt elődeinktől megszokható. nem az újjászületés, újraéledés motívumát látja, hanem hogy egykor az volt. negatívvá lett hős a lírai én; már nem hisz az ember megváltásában, de legbellül (titkon?) vágyik rá.
tetszettek az első strófa alliterálásai, a másodikban az ellentétek, az utolsóban a kissé elégikus, lemondó hangnem.
de... a második vsz dallama sokadszorra olvasva sem tetszik. "Oh, pedig de kéne..." fontos sor, de megöli az eddigi líraiságot, csak hangulatában illik oda, nyelvezetében nem.
az utolsó vsz számomra kicsit túlságosan összetett, már-már képzavarnak érzem. vajon kell oda a "reggel" kifejezés? vajon az előtte lévő sornak tökéletes folytatása? nem bomlik meg logikailag? a "termel" a megfelelő szó? nem teszi túl kiessé?

szeretném jelezni, hogy a leírtak csak egy olvasó szubjektív véleménye. nem tények, csak egy befogadó meglátásai, kérem ne vegye rosszindulatú megjegyzések halmazának.

üdv:
spitzner péter
Fehér Dávid (devid) üzenete…
Szia Péter!

Először is közölném -bár ezt már másutt írtad, a blogomon elolvastad a teljeset- , de ez nem az egész alkotás.

A meglátásaid többé-kevésbé helytállóak. Az, hogy ezen írás közhelyes lenne-e, nem nekem kell eldöntenem. Talán illene éreznem, ha az, de ha jól értelmeztem soraidat, itt annyira nem áll fenn -legalábbis nem túl erősen- a közhelyesség. Legalábbis magam törkeszem arra, hogy ne legyek közhelyes. Éppen ez az egyik oka annak, hogy sok szimbólumot használok. Mert ha a témaválasztásom lerágott csont (csak mondjuk nekem ez elkerülné a figyelmemet- akkor is merőben más oldalról közelítem meg a dolgot... vagy legalábbis próbálom :D

Szóval a meglátásaid igen, sok tekintetben megállják a helyüket.

Az "Oh pedig de kéne..." valóban, önmagában megtöri az adigiakat, de ha megpróbálod egybeolvasni az őt követőkkel, akkor kijön a ritmus. Csak sajnos ezt nem siekrült érzékeltetnem :D , mármint, hogy itt milyen tempóban kell olvasni. Oka ennek talán az, hogy tartalmilag igenis fontos szerepet vállal ezen két sor s így kénytelen voltam megtörni.

Titkon vágyik-e az alkotó a megváltásban? ... jól érzed, valóban vágyik, mint mindenki ebben a világban.

Igazad van, a "reggel" szó nem feltétlenül szükséges.

amatőr ugyan ez az elemzés, amit ajándékul adtál nekem de nagyon is éleslátó! És ennek én nagyon örülök. Köszönöm, hogy azonosultál néhány gondolatommal.

Ugyan kritikád nem volt nagyon pozitív, de összességében úgy érzem igen. De, nem is ez a lényeg számomra, hanem az, hogy ha egy kicsit is, de elgondolkoztál néhány soromon. Számomra nem fontos, hogy pozitív kritikáktat kapjak (persze szeretem őket). A negatív kritkát legalább annyira szeretem s vágyom. Mert ha egy kritika negatív, de KONSTRUKTÍV, akkor én azt a legtöbbnél többre értékelem.

Szívesen fogadnám, ha elemzésedet folytatnád akkor is, ha felkerül a teljes írás.

u.i.: elnézést az esetleges gépelési hibákért, most nincs időm visszaolvasni.
Oh, és tegeződjünk. Én egy 21 éves fiatal suttyó vagyok, azt hiszem messze éllok attól, hogy magázzanak!

Ezt előre s az eddigieket csak úgy köszönöm.

Minden jót kíván: Dávid