Hogyan élnek egymás mellett keresztények és muszlimok abban a
Palesztinában, ahol az izraeli hadsereg és rendőrség az úr? Nem nevezném
szórakoztató, könnyed kis olvasmánynak Bisztrai Márton Hit, fegyverek,
szüzek – Keresztények Palesztinában című könyvét, tanulságosnak azonban
annál inkább.
Nehéz
röviden összefoglalni miről szól Bisztrai Márton könyve, egyszerre a
keresztény palesztinok kultúráját és életét bemutató tanulmány, útinapló
és tanmese. Bár az író előszeretettel hangoztatja, hogy ne úgy
tekintsünk könyvére, mint egy „palesztin-élet” értelmező szótárra, nehéz
olvasás közben észben tartani, hogy itt csak a Beit Jala-i keresztény
palesztinokról van szó. Az ő életüket, gondolkodásmódjukat, szokásaikat,
a generációk közötti különbségeket ismerhetjük meg. A kávézás
rituáléjától eljutunk egészen a vallásig, a politikáig majd a
párválasztásig. Rácsodálkozunk szokásokra, eszmékre és próbáljuk
megérteni az emberek motivációját, megfejteni ezt a varázslatos világot,
ami egyszerre vonz és rémiszt bennünket.
Bisztrai Márton az ELTE Kulturális Antropológia Tanszék óraadója és
doktorandusza. A Libri Kiadó által megjelentett könyvet, eredetileg az
egyetemi tanulmányaihoz szükséges kutatási anyagnak írta meg. Ez jól
érzékelhető végig. Akik nem rég kerültek ki az iskolából, vagy esetleg
épp egy felsőoktatási intézmény padját koptatják, úgy érezhetik olvasás
közben, mintha társuk egy dolgozatát tartanák a kezükben. Talán ez a
Hit, fegyverek, szüzek egyetlen hibája, hogy túlzottan „iskola” szagú.
Bár rendkívül érdekes, információban gazdag írásról van szó, de a
történet olykor-olykor akadozik, ami nem könnyíti meg a rengeteg adatot
tartalmazó könyv olvasását. Így készüljünk fel rá, hogy ezt a tanulmányt
bizony emésztgetni kell, nem lehet csak úgy egy-két nap alatt
kiolvasni, a strandra és a tengerpartra pedig semmiféleképp ne vigyük
le, mert pár oldal után biztosan félrerakjuk.
Azonban senkit sem akarok lebeszélni a könyvről. Bisztrai ugyanis
olyan témákat boncolgat, amik számunkra sem idegenek, és amikről
rengeteg félreértés kering az emberek között. Ha szóba kerül Izrael és
Palesztina, sokaknak rögtön a vallási fanatikusok jutnak az eszükbe,
holott a vallás szerepe egy társadalomban mindig árnyaltabb, nem csupán
konfliktusforrásként szabad tekinteni rá. „A vallási hovatartozás a
másiktól való különbözés alapeleme, ez jelöli ki a határokat Beit Jala
lakói között, és így jönnek létre az egymás mellett élő keresztény és
muszlim közösségek.” S ha nem is ilyen fokozott mértékben, de nincs ez
másként a felvilágosult Európában sem. Nálunk is ugyanúgy megvan és
megvolt mindig is a vallás közösségteremtő ereje. Ez az erő pedig
hatványozottan megemelkedik, amikor egy elnyomó hatalom is bekerül a
képbe, mint Palesztina esetében a megszálló izraeli hadsereg. Míg az
első intifádában, még a közös harc, a közös ellenség eggyé kovácsolta a
palesztin keresztényeket és muszlimokat, addig mára a közös palesztin
identitás elveszett és helyét átvette a félelem, és a megosztottság. Az
ellenség elsöpörte a vallásokon átívelő nacionalista öntudatot, és
helyette létrejöttek a keresztény és muszlim palesztinok közösségei,
akik eltérő szokásokkal, kultúrával és életmóddal rendelkeznek.
S miért jár annyi fiatal templomba? Sztereotípiáink azt mondatnák
velünk, hogy biztosi a vallási hitbuzgóság az oka, azonban ennél sokkal
líraibb természetű a válasz. A keresztény fiatalok új ruhában,
tökéletesen beállított frizurával bizony nem az imádság miatt járnak oly
sűrűn és alázatosan templomba, sokkal inkább a párválasztás miatt. A
szent hely ugyanis tökéletes helyszín, hogy a szerelmesek válthassanak
pár halkan elsuttogott szót, míg a pár nélkül árválkodók elkaphassanak
egy-egy szép pillantást, kedves mosolyt.
Bisztrai Mártonnak nem az volt a célja, hogy sztereotípiákat döntsön
meg, megmondja az egyetemes igazságot: miképp lássuk a palesztinok
életét, ennél ő sokkal többet tett. A tanulmánya segítségével
betekintést nyerhetünk egy számunkra oly távoli és idegen világba, és az
így megszerzett információk által elgondolkozhatunk, hogy melyik
oldalra akarunk állni, vagy épp elbizonytalanodhatunk és további
információkat keresve próbálhatunk meg rájönni, hogy vajon hol lehet az
igazság, vajon miért a valláshoz menekültek a fiatalok. És felvetődhet
bennünk az a kérdés is, hogy vajon mi, a mi társadalmunk, a mi
közösségünk mit tenne, ha az ország katonai elnyomás alá kerülne. Mi
miben hinnénk, miben reménykednénk, hol keresnénk félelmeinkre és
bizonytalanságunkra a megnyugtató válaszokat?
Talán az emberek mégsem különböznek egymástól annyira, csupán a címkék miatt hisszük azt, hogy annyira mások vagyunk.
0 Megjegyzések