- Nagyszalonta, Debrecen, Ercsey Julianna, Nagykőrös, Petőfi, Budapest
- 1850-től a líra a domináns – történelem & személyes válság
- az út mint toposz – ismétlődő motívum, végigkíséri az életművét
2. Az út mint toposz
- Toposz fogalma: út: élet, sors metafora, az élet céljának keresése
- ókortól út-utazás toposz, archetípus?
- honnan hova megy az ember
- fontos a két állomás között az útközben
- útról letérés, útválasztás, másik úton haladás
Példák:
- Szent Pál fordulata – pálfordulás – útközben jött rá, hogy mi az élete célja
- Odüsszeia, Candide esetleg (utazás inkább)
- Dante Isteni színjáték – útról letérés, másik út, útkeresés – élet keresése
- Vörösmarty Csongor és Tünde – központi téma – a boldogság & az élet értelmének keresése; út metafora, hármasút: döntés, válaszút, bizonytalanság
- Az ember tragédiája
- Aranynak 2 műve épül alapvetően erre: Az örök zsidó & Epilógus
3. Létösszegző versek
- a múlt, a jelen és a jövő kapcsolata
- mi volt az eddigi életében, összegzés, értékelés
- szomorú, melankolikus, gyakran pesszimista hangulat jellemző általában
Arany létösszegző versei
Korábban: sokféle lírikus mű – epikus elemekkel
Őszikék & létösszegző versek – már nincs epikus szál, a líraiság dominál (addig sokkal rejtőzködőbb lírai én)
- pesszimista hangulat, megkérdőjelezi a saját tudását, költészetét stb (magányos, sokat van egyedül, hiába sikeres, nem tud neki örülni, stb)
- múlt, jelen és jövő viszonya mindig megjelenik
- miért?
„Epilógus”
- 1877
- epilógus, zárszó
- az Őszikék-ciklus nyitó darabja
- szemléletváltás megjelenik: személyesebb hangvételű alkotások
- végiggondolja, összegzi, értékeli életét
- út toposz: sors és élet allegória itt is
- visszatérő motívum: „az életet már/ím megjártam…” – három részre tagolja
- legfontosabb érték: művészet, alkotás & belső függetlenség
- fontos neki a munkája, az alkotás – sikerek, de mégsem boldog
- beletörődés, de nem teljesen negatív (az élet apró örömei)
- hiányérzet: nyugalom, belső függetlenség elérése – belső harmónia – pedig békés élet
- haláltéma
- végső bölcsesség, végső rezignáció, már az élet végén
„Az örök zsidó”
- 1860
- ismétléses szerkezet: refrén – tovább kell menni (variabilis struktúra)
- büntetés (mint pl balladáiban is)
- emiatt folyamatosság is megjelenik – végtelenség
- monológszerű, E/1 – balladaszerű, elégikus hangulat
- szerkezet: 1-7. léthelyzet, állapot, 8. vágyak megfogalmazása
- epikusabb narratíva: tényleg vándorol, „igazi” út
- jelenetező képépítkezés
- az úton: a köztességet jeleníti meg – múlt & jövő, fent & lent, elöl & hátul között
- más az időhöz való viszonya – örökkévalóság – itt a legrosszabb, sosincs vége, sosem pihenhet, nincs célja sem – van akinek van: összehasonlítás
- állandó mozgás & változás – sosincs nyugta (refrén)
- nem képes semmit sem érezni (szükségletek), elporlad, egyedül van, tárgyszerű az egész léte
- rendezett forma vs. zaklatott tartalom, hiányos mondatok – feszültség
- vége: önmegszólítás, nyilvánvalóvá válik a személyes jelleg – a zsidó vándorlása a költő életútjának allegóriája
„A Lejtőn”
- téma: a lírai én múltjának & jelenének kapcsolata + utalások a jövőre
- életszakasz – egyre boldogtalanabb, reménytelenebb
- lefelé megy a lejtőn: metafora: hit elvesztése, reménytelenség, visszafordíthatatlanság – múltból még rosszabb jövő (bizonytalan, kétes)
- lefelé tartó mozgások megjelenítése
- a jelen és a múlt szépítése, de így is negatív
- múlt: volt remény – már az sincs
- sötétség, éjszaka, halál metafora
- sors: kiismerhetetlensége, bizonytalansága, kiszámíthatatlansága
- sztoikus belenyugvás
- nincs feloldás: lemondó, keserű, pesszimista hangulat (hangulatilag is lefelé tartó mozgás)
- „Mint egy alélt vándor”
- múlt és jövő hasonlat – mint a vándor félúton (előre/hátra) – azonosul vele
- beletörődés, rezignált, elégikus hangulat
- világ – fa metafora, illat & gyümölcs – nem kapta meg, csak az illatot – hiány
- csábítások – nem tér le az útról, küldetése van, várja vmi
- ellentét: járt jelen és élt jövő – a holnap lerombolta a mát, nem boldog
- (a jelen egy idegen város, nem áll meg – célja van)
- „Én nem mertem élni, mert élni akartam” – a távoli békét keresi, a közelit nem, célja van, de miért?
- már közben is látja – csalódás – amit lát, a jövő, mégsem olyan szép (34 évesen írta)
- és mégis futni, menni kényszerül – pedig pihenni akar már – akár ott is ahol van
- összegzés: az út során sehova sem tart, és közben nem tudja élvezni a valódi életet
0 Megjegyzések