Kultúra | Az
öt évvel ezelőtt indult, többszörös nemzetközi díjnyertes magazin
ezúttal Szejkefürdőtől St. Gallenig, New Yorktól Esztergomig,
Orosházától Mosonmagyaróvárig, Nyíregyházától Székesfehérvárig járt
körbe múzeumokat, szakmai műhelyeket. A lap példákat mutat be a pénzügyi
szektor és a kiállítóhelyek együttműködésére, szakembereket kérdez a
hazai múzeumi rendszer átalakulásáról, és utánajárt régi és mai
művésztelepek gyűjteményei sorsának.
A lap a hírek, kiállítás-, web- és könyvajánlók
után a Múzeumguide rovatban ezúttal azt mutatja be amerikai és
nyugat-európai példák segítségével, hogy milyen kölcsönös előnyökkel
járhat mindkét fél számára a bankok és az általuk épített-támogatott
múzeumok együttműködése. A Disputában négy megyei múzeumi szervezet
vezetője, Bene János (Szabolcs-Szatmár-Bereg), Lakner Lajos (Hajdú-Bihar), Kálnoki-Gyöngyössy Márton (Pest) és Nagy Zoltán
(Vas) mondja el a véleményét a megyei múzeumi rendszer átalakulásáról,
az önkormányzatokhoz kerülő intézmények lehetséges megszűnésének
veszélyéről. Közvetlenül ezután, már a Műhelyben az orosházi múzeum
igazgatója viszont éppen azt mutatja be, hogy hogyan is működik az ő
intézménye immár hat éve kizárólag a város fenntartásában. Ezután a
Kogartban folyó múzeumpedagógiai munkába kapunk bepillantást,
megismerhetjük a három országban vándorló, a Jagellók két évszázadának
Európáját bemutató Kutná Hora-i kiállítást, felidéznek egy 1900-as
nagyváradi „cenzúra”-botrányt, amelynek kárvallottja egy a kiállításból
kiakolbólított Kernstok-festmény volt (egy korabeli katalógusból
láthatjuk az azóta elveszett festmény fotóját is), végül a nyíregyházi
városháza műgyűjteményének sorsán keresztül egy igazi 20. századi
(sors)történet vázolódik fel.
A Posztamensben a lap munkatársa ezúttal az egykori
közismert – nagybányai, gödöllői, szolnoki, szentendrei, kecskeméti –
és a mai művésztelepeken készült művek, az azokból létrehozott
művésztelepi gyűjtemények nyomába eredt. A Múzeumnegyedben sétánkat a
Magyar Tudományos Akadémia Művészeti Gyűjteményében kezdhetjük, onnan az
idén 130 éves mosonmagyaróvári Hansági Múzeumba vezet az út (amelynek
megszüntetése ellen a lakosság tüntetéssel is tiltakozott, és ennek
nyomán az intézmény végül a megyétől itt is a város fenntartásába került
át), végül Erdélyben, Szejkefürdőn, egy még Orbán Balázs báró által
megalapozott különleges fürdő- és borvízmúzeumot ismerhetünk meg.
A Múzeumőr rovatban ezúttal előbb egy legendás muzeológus-házaspár, Kovalovszky Márta és Kovács Péter
mesél a múlt rendszer kultúrpolitikája által épphogy csak megtűrt
székesfehérvári progresszív képzőművészeti kiállításokról, majd Gulyás Gábor,
a Műcsarnok új vezetője mondja el az intézménnyel kapcsolatos
koncepcióját és terveit, megismerhetjük az idei Pulszky Károly-díjas Szalkai Tímeát, az esztergomi Duna Múzeum igazgatóját, és végül Urs Ullmann és Silvia Noto
mutatja be a St. Gallen-i Erker Kiadó, Galéria és Műhely múltját és
jelenét, valamint mondja el, hogy miért éppen a budapesti Szépművészeti
Múzeumnak adományoztak egy sok száz darabos sorozatot az ott készült
munkákból.
0 Megjegyzések