1912. április 5-én Budapesten született, jómódú polgárcsalád fia.
Apja Örkény Hugó patikus, zsidó származású, eredetileg Ösztreicher
nevet viselő, szeszgyáros família sarja. Édesanyja Pető Margit.
1930-ban a budapesti piarista gimnáziumban érettségizett, és - apja
óhajára - beiratkozott a műegyetem vegyészmérnöki karára. Mivel
termodinamikából megbukott, 1932-től gyógyszerészhallgatóként folytatta
tanulmányait, 1934-ben kapott diplomát.
1937-ben kapcsolatba került a Szép Szó körével. 1938-ban -
rendőrhatósági figyelmeztetésre - apja Londonba küldi; ahol egy orvosi
folyóirat kiadásban vett részt. 1939-ben Párizsban alkalmi munkákból
élt. 1940-ben, a kirobbanó világháború hírére hazatért, ismét
beiratkozott a műegyetemre, 1941-ben kapott diplomát. 1942 áprilisában
vonultatták be katonának, májusban indult a 2. Magyar Hadsereg
katonájaként a doni frontra. 1943-ban hadifogságba esett. Csak 1946
karácsonyán térhetett haza.
1949-től az Ifjúsági Színház, 1951-től a Magyar Néphadsereg
Színházának dramaturgja. 1954-től a Szépirodalmi Könyvkiadó lektora. A
forradalomban való részvétele miatt 1958-63-ban nem publikálhatott; ez
idő alatt - hasznát véve diplomájának - az Egyesült Gyógyszer- és
Tápszergyár orvostudományi osztályán mérnöki beosztásban dolgozott.
1971-ben a Szépirodalmi Könyvkiadó megkezdte életműsorozatának kiadását Időrendben címmel. Hagyatékát harmadik felesége, Radnóti Zsuzsa gondozza. József Attila-díjat (1955, 1967) és Kossuth-díjat (1973) kapott.
1979-ben végzetes kór támadta meg, de még halálos ágyán is dolgozott.
1979. június 24-én hunyt el Budapesten.
Első novellái a rövid életű Keresztmetszet című lapban jelentek meg (Gyűlölet, 1934; Fiatal lány, 1935; Pánik, 1936). Első regénykísérletét, melyet Szerb Antal jól sikerült Márai-utánzatnak értékelt, a Révai Kiadóhoz adta be.
Első jelentős novelláját a Szép Szóban József Attila közölte: a Tengertánc
groteszk jövendölés a náci őrületről. Az írás fölkeltette a hatóság
figyelmét is: Örkénynek külföldre kellett utaznia, s csak a háború
kitörésekor jött haza. Első kötetén (Tengertánc, 1941) a modern európai áramlatok hatása érződik.
A háború, majd a hadifogság szenvedéseit, megpróbáltatásait dokumentarista prózában (Emlékezők, amíg idejutottunk - Magyarok emlékeznek szovjet hadifogságban, 1946; Lágerek népe, 1947), és drámában (Voronyezs,
1947) is megörökítette, szinte elsőként hírt adva. Az 1940-es években
prózája a realista, társadalomábrázoló irodalomeszményhez közelített; az
1950-es évek elején őszinte politikai meggyőződése a sematikus
ábrázolás zsákutcájába vitte (Házastársak, 1951). Epikus ösztöne és józan ítélete azonban még a vállalt írásmódon is átütött; Lila tinta
című novelláját 1951-ben Révai József mint a burzsoá életérzés és
irodalom-felfogás példáját bírálta, kiváltva a korszak egyik meghatározó
esztétikai polémiáját.
Az illúziók szertefoszlását és a józan realitások fokozatos
felismerését jelzi a Déry Tiborral közösen írt, majd félbehagyott regény
(Három nap az Aranykagylóban, 1954, megjelent 1978-ban), és a Babik című groteszk ötleten alapuló filmnovella-töredék.
Az 1956 utáni publikációs tilalmát megtörő első kötete (Jeruzsálem hercegnője,
1966) az irodalmi élet szenzációja lett; egy új, többfelé nyitó írói
korszak kezdetét jelezte. Helyet kaptak benne régebbi, realista
szemléletű, de átdolgozott írások mellett ironikus társadalmi szatírák (Hunnia Csöködön) és groteszk életképek, valamint az Egyperces novellák első ciklusa és a Macskajáték című kisregény.
A Macskajátékban 1963 Örkény az öregedés tragikomikus
értékszerkezetét mutatja be. Nagyfokú érzelmességgel ábrázolja az
emberben élő állandó lehetőséget az érzelmek, a szerelem felébredésére,
amit az életkor sem befolyásol. Az elbeszélés nem csupán Orbánnénak egy
hangjaveszett, elhájasodott operaénekes iránti szerelméről szól, hanem
az emberi kapcsolatteremtés igényéről. lehetőségéről. A mű mélyebb
rétegében pedig az „elvárásokhoz”, a társadalmi
konvenciókhoz alkalmazkodó és a szuverén magatartás ellentéte is
megjelenik. A történet fiktív dokumentumokból, két testvér leveleiből,
telefonbeszélgetéseiből épül, ezekből tárul elénk két emberi sors, két
ellentétes életforma és világfelfogás. A kisregényt 1969-ben
dramatizálta az író, és műve színpadon is nagy sikert aratott.
Az egyperces novellák írói eszköztárának radikális megújítását
mutatják: a részletező, epikus leírás, a pszichológiai realizmus
módszere helyett a dolgok lényegének jelzésszerű megragadására, a
történet példázatszerű sűrítésére törekedett. Ez a tendencia
folytatódott és bontakozott ki további prózaköteteiben (Nászutasok a légypapíron, 1967; Egyperces novellák, 1968). Örkény az „egyperces novellának”
elnevezett rövid történetben találta meg az írói alkatának
legmegfelelőbb formát. Előzményei között Kafka és Karinthy éppúgy
megtalálható, mint a városi folklór, a pesti vicc. A szövegek belső
feszültségét ellentétes minőségek gerjesztik: a ráció és
irracionalizmus, érzelmességre való hajlam és karteziánus józanság, a
lételméleti megközelítés rejtett pátosza és a témák banalitása, a
nyelvhasználat köznapisága. Az ellentett pólusok paradox együttállása
hozza létre a jellegzetes örkényi írásmódot és világszemléletet, a
groteszket. Erről a hagyatékból előkerült jegyzeteiben a következőképpen
vall: „A groteszk megingatja a végérvényest, de nem állít egy
másik érvényességet a helyébe. Pont helyett mindig kérdőjelet tesz,
tehát nem lezár, befejez, hanem utat nyit, elindít.” A novellák a
töredékes eseményekkel eleven életre keltett gondolatot, véleményt,
ítéletet jelenítenek meg. Az író a valóságot „eredetiben rajzolja”,
csak a nézőpont, a képkivágás tér el a megszokottól: eltolja a
koordinátarendszert, de maga az ábra marad. S miként a geometriában is
ekként derülnek ki a törvényszerű összefüggések, az olvasó is így döbben
rá arra, amit a megszokások mögött eddig észre sem vett.
Az egypercesek írásának szükségességét Örkény - kellő öniróniával - irodalomszociológiai tényekkel magyarázza a Használati utasításban: „A
mellékelt írások rövidségük ellenére is teljes értékű alkotások.
Előnyük, hogy az ember időt spórol, mert nem igényelnek hosszú
hetekre-hónapokra terjedő figyelmet. Amíg a lágy tojás megfő, amíg a
hívott szám (ha foglaltat jelez) jelentkezik, olvassunk el egy Egyperces
Novellát.”
A rövid írások archetipikus léthelyzetekben mutatják be a huszadik
század emberének problémáit, konfliktusait, elsősorban az elidegenedést,
egyén és történelem viszonyát. A viszonylag korai A Sátán Füreden az ősi, paradicsomi megkísértés modern környezetbe helyezett változata. A Hogylétemről a hétköznapi kommunikáció csődjének bravúros megörökítése. A Ballada a költészet hatalmáról elégikus-ironikus válasz az irodalom lehetséges céljáról és feladatairól. Az Információ az elidegenedett világ elleni lázadás groteszk megörökítése. A túlélés lehetőségét hirdeti az Életben maradni. A Budapest minden kataklizmát túlélni hirdető gondolata majd a Pisti a vérzivatarban című dráma zárlatában is felhangzik.
A Tóték eredetileg filmforgatókönyvnek íródott, Pókék, majd Csönd legyen! címmel. Kisregény formáját 1966-ban nyerte el. A Kortárs
című folyóirat augusztusi száma közölte. A kisregényben a második
világháború folyamán egy hegyvidéki faluban, Tót Lajos tűzoltóparancsnok
és családja vendégül látja az orosz fronton harcoló fiuk parancsnokát,
egy őrnagyot. Az elbeszélés jellegét az határozza meg, hogy az író a
valószerű és az abszurd vonásokat közel hozza egymáshoz, oly módon
vegyíti őket, hogy az egyik szinte észrevétlenül megy át a másikba. Az
abszurd itt az élet valóságos helyzeteiben jelentkezik. A valószerűséget
dokumentumok - levél- és táviratszövegek - erősítik. Ugyanakkor a
groteszk szemlélet- és ábrázolásmód az absztrakció meglehetősen magas
fokára emeli a szituációt, a történetet és a szereplőket is, akik ily
módon társadalmi magatartások és elvek sűrítményei lesznek. Örkény műve
az őrnagy és Tóték viszonyában a hatalom és az áldozat viszonyát
vizsgálja, hogyan vált át a hatalom hatalmaskodásba, s az elnyomottak
szolgalelkűsége, gyávasága, saját nyugalmas életvegetációjuk védelme
hogyan segíti az önkényt létrejönni. Az emberi természet hajlamos arra,
hogy úgy próbálja vélt érdekeit „megvédeni”, hogy önmagát
alárendeli a rossznak, alkalmazkodik hozzá, és alantas megalázkodásának
magyarázatául még valami magasabb értelmet is keres. Csak végső esetben
lázad fel. De az írónak a cselekvésbe vetet hitét is kifejezi a
kisregény: „Azt az alapvető meggyőződésemet, hogy az embernek a
cselekvés az utolsó és egyetlen reménye. Ez, ha átteszem groteszk
közegbe, úgy fogalmazható, hogy cselekedni kell akkor is, ha a cselekvés
már értelmetlen és céltalan.”
A regényt Örkény drámai formában is feldolgozta, és a darabot a
Thália Színház mutatta be 1967 februárjában. A rendező, Kazimir Károly
emlékezete szerint a szerzőtől először harminc oldal terjedelmű vázlatot
kapott, s ezt a dramaturg-feleség Radnóti Zsuzsa, a rendező és az
őrnagy szerepére felkért Latinovits Zoltán hetekig vitatta,
gazdagította. A nyomtatott drámaszöveg sajátosságára Örkény a Levél a nézőhöz bevezetőben mutat rá, párhuzamba állítva Camus filozófiai esszéjének hőse, Sziszüphosz és Tót Lajos sorsát: „Tót
Lajos persze nem volt Korinthosz királya, hanem csak községi tűzoltó
egy hegyvidéki községben. Ennélfogva sohasem sérthette meg az isteneket.
Hát akkor mi volt a bűne? Talán nem is volt bűne, legfeljebb az, hogy
abban a korban élt, amikor csupán egyetlen választás volt: vagy
lázadónak vagy Sziszüphosznak lehetett csak lenni. A történelem
sokféleképpen ismétli önmagát. Nem egy ilyen kor volt, sok tehát a
Tótunk.” A mű sikere nemcsak a magyar színházi életben hatott
erjesztően, Örkény írói pályáján is fordulatot hozott: egyrészt további
drámák írására késztette, másrészt a siker megsokszorozta az érdeklődést
elbeszélő prózája iránt is, és ez az író számára a végleges beérkezést
jelentette.
A Rózsakiállítás 1977 című kisregényben egy szokatlan
műalkotás születésének lehetünk tanúi. A halálról ugyanis lehetőleg nem
beszél a társadalom, a regényben szereplő Korom Ákos, a TV fiatal
rendezőasszisztense pedig arra vállalkozik, hogy önálló dokumentumfilmet
készítsen három gyógyíthatatlan beteg végóráiról. A három ember halála
pillanatában szerepet játszik, ám a szerepjátszás itt hősies tetté
magasztosul.
A hatvanas évek második felétől Örkény drámaírói munkássága került
előtérbe. Első nagy sikere, a Tóték, egyben az abszurd színház első
magyarországi jelentkezése. Örkény átütő hazai és külföldi színpadi
sikere egybeesik a keleti és nyugati abszurd dráma felívelő
irányzatával. Az Örkény-drámákat a filozófiai háttér azonban
megkülönbözteti a „nyugati” abszurdtól. A Tóték
megalázott kisember hőse emberi szuverenitásának teljes elvesztése után
talál rá a - jóllehet abszurd formát öltő - cselekvésre, változtatásra.
Örkény optimista és humanista életfilozófiája fogalmazódik meg a Macskajáték című „komédiában”
is. A dráma kétpólusú szerkezetét két nőtestvér ellentétes alkata:
aktivitás és passzivitás, szenvedély és józanság, szabadság és függőség
vezérelvei határozzák meg; s egyben körülrajzolják a kelet-európai
létezés és a biztonságos nyugat-európaiság kereteit és jellegét is. A
kelet-európai sors, mint drámai helyzetek kiindulópontja és előidézője,
további Örkény-drámákat is meghatároz.
A Pisti a vérzivatarban, amelyet csak tíz évvel megírása
után, 1983-ban mutathattak be, személyes sors és magyar sors elvonttá
stilizált, mégis eleven alakokban megjelenő foglalata a történelem
döntésre, választásra kényszerítő helyzeteiben.
Az utolsó, halálos ágyán befejezett Forgatókönyv 1989
műfajmegjelölése tragédia; a választani kényszerülő, történelmi szerepet
is vállaló személyiség erkölcsi dilemmáit tárja fel, a kelet-európai,
így a magyar történelem ellentmondásos helyzetei során kibontja a
közösségi, kommunista eszmék világméretű kudarcának az egyéni sorsokban
megmutatkozó, cirkuszi porondon megjelenített drámáját.
Színművei közül a Vérrokonok 1974 és a Kulcskeresők
1975 a jellegzetesnek érzett magyar alkat, magyar mentalitás
kérdéskörét boncolgatják; ügyes dramaturgiával, de gondolatilag kevéssé
kiérlelten, inkább közhelyeket felvonultatva.
Örkény a drámai műfaj és a színpad radikális megújítója; nemcsak a
realista tér- és időkezelést, hanem a színpadi alakok egységét,
önazonosságát is megszüntette. Drámáit a világ szinte minden
nagyvárosában játszották; elsősorban a Tóték és Macskajáték aratott sikert a világszínpadon. Prózáját is számos nyelvre fordították, legtöbbször az Egyperces novellákat. (Franciául a találó Minimythes címen jelentek meg). 1969-ben Párizsban elnyerte a Fekete Humor Nagydíját. Műveiből több film is készült: a Tótékból Isten hozta őrnagy úr! 1969 címmel Fábri Zoltán, a Macskajátékból 1972 Makk Károly rendezésében.
Forrás: Kulturális Encikloédia
0 Megjegyzések