Budapesten született 1887. június 25-én.
Apja Karinthy József tisztviselő, anyja Engel Karolina; Frigyes a család ötödik gyermeke.
1893-ban meghal édesanyja. Anyjának korai elvesztése, az eleven
szellemi környezet és Budapest világvárossá fejlődése meghatározó
gyermekkori élménye. Testvérei, Etelka és Elza festőnövendékek, Emília
rendkívüli nyelvtehetség. Frigyes - a műkedvelő filozófus és tudós apa, a
magyar Filozófiai társaság egyik alapító tagja révén - költő és
filozófus baráti kör, képzőművészeti, irodalmi, filozófiai viták
légkörében nevelkedett. A felnőttek a pozitivizmus és a francia kultúra
megszállottjai, Karinthy Frigyesnek az egyoldalú német orientáció
helyett már korán az egész európai kultúrára nyílt rálátása.
A Markó utcai reálgimnáziumban a gondos humán oktatás mellett a
természettudományok főszerepet kaptak. Humorérzéke, kritikai hajlama
hamar megnyilatkozott gyermekkori naplóiban s tizenöt éves korában
megjelent Nászutazás a Föld középpontján keresztül című parodisztikus regényében, melyet a Magyar Képes Világ közölt folytatásokban.
1905-ben érettségizett, kifejezetten gyengén. Érettségi után
állítólag matematika-fizika szakra iratkozott be, valójában csak az
bizonyos, hogy 1906-ban már közölte írásait Az Újság, majd több napilap, 1908-tól a Nyugat. 1912-ben Nagy Endre kabaréjában bohózattal mutatkozott be.
1906 tájt összebarátkozott Kosztolányival és Csáth Gézával; ez utóbbi
révén ismerkedett meg a freudizmussal. Karinthy Frigyes fellépésekor a
magyar tudomány és művészet virágkorát élte, Európa élvonalában volt.
Mohó szenvedélyességgel vetette bele magát a pesti szellemi életbe. „Nem lehet meg a művészet tudomány nélkül”
- vallotta, s ismereteit nemcsak olvasmányaiból szerezte, hanem tudós
barátaitól első kézből is. Nemcsak lelkes híve a repülésnek, hanem
Wittmann Viktor segítségével ki is próbálta. Freud, Strindberg és
Weininger nőszemlélete Karinthy Frigyes novelláinak, tárcáinak
meghatározója. A francia felvilágosodás írói mellett odafigyelt a
kortárs filozófusokra is.
1912-ben látványosan tört be az irodalomba. Megjelent az Esik a hó, feltűnést keltve biológiai-kórbonctani naturalizmusával, a Ballada a néma férfiakról című két novelláskötete, az Együgyű lexikon és a Görbe tükör humoreszkgyűjteménye és az Így írtok ti.
Szatirikus bírálatokat írt, és egyedülálló komikus szó- és formakincset
alakított ki, forradalmasítva a humor, a szatíra művészetét.
1910-ben kezdődött idillje Judik Etellel, a színésznőt férje haragja
elől 1912-ben Berlinbe szöktette; 1913-ban kötöttek házasságot, 1914-ben
születte meg fiúk, Gábor
A háború kitörése fokozta pacifizmusát, s Grimasz 1914 című kötetében az elsők között tiltakozott ellene. Az Utazás Faremidóba 1915 című szatirikus fantasztikus gulliveriádája és a Holnap reggel 1916 című drámája is háborúellenes motívumokat tartalmaz. Aforizmába fogalmazta világnézetének lényegét: „A háború ellentéte nem a béke, hanem az eszmék forradalma.” E szellemben jelent meg 1918-ban Krisztus és Barrabás című kötete, szatirikus publicisztikájának csúcsa. A polgári forradalmat helyeselte, a proletárdiktatúrát nem.
1918-ban a spanyolnátha áldozataként harminckét éves korában meghalt
felesége. A tragédia után visszavonult a közélettől. Naplójegyzetei
szörnyű fájdalomról tanúskodnak: „Úgy érzem, agyamban daganat képződött”
- írta le a baljós szavakat 1918. október 28-án. A politikai fordulatok
is meggyötörték, a kommün bukása után kipellengérezte a fehérterror
ideológiáját, s ettől kezdve jobbról is, balról is támadták.
1920-ban feleségül vette a nála hat évvel fiatalabb, korábban orvosi
tanulmányokat folytató Böhm Arankát, aki - Judik Etelhez hasonlóan -
Karinthy miatt vált el előző férjétől. 1921-ben született meg gyermekük,
Ferenc.
Az elsők között tűzte tollhegyre a szélsőséges diktatúrákat,
Mussolinit, Hitlert, Sztálint. Felolvasó körutakon vett részt a húszas
évek végén, az elcsatolt magyarlakta területeken is, s megrázó
vallomásokat írt magyarságtudatáról. 1930-ban jelent meg formai
szempontból bravúros verskötete, a Nem mondatom el senkinek.
1931-ben részt vett egy Zeppelin-utazáson, szerepelt PEN és eszperantó
kongresszusokon. Regényben, elbeszélésben, humoreszkben a hagyományos
formákat a groteszk, az abszurd, a relativista fekete humor irányába
fejlesztette tovább.
1936 márciusában mind súlyosabbá váló rosszullét, szédülés,
hányinger, hallucináció, kínzó fejfájás környékezte. A Budapesten és
Bécsben végzett vizsgálatok kétségtelenné tették: sürgősen műtendő
agydaganata van. Május 5-én Stockholmban műtötte meg agytumorát
Olivecrona professzor. Az egészségét visszanyerő és önmagát szüntelenül
figyelő-elemző író megkezdi élménye regénnyé formálását. 1937-ben jelent
meg a Mennyei riport, fantasztikus korszatírája a „túlvilágról”, s az Utazás a koponyám körül című regénye agyműtétjéről. Sajtó alá rendezte Üzenet a palackban című verseskönyvét. Öt évre szóló írói tervet készített. „Halála
és a műtét között eltelt 26 hónapból néhányat a lábadozás, néhányat a
regény megírása ragadott el. A fönnmaradt mintegy másfél esztendő
gyorsan pergő hétköznapok, mardosó gondok, félelmek között telt el. A
műtét jól sikerült, a vak látó lett, az értelem kitisztult, az
alkotókedv újra hatalmasan fölbuzogott. De a sérült agynak, a sérült
léleknek nem tehetett jót a gyilkoló életforma. Az író nem
szabadulhatott örökkön szaporodó restanciáitól. Adósságai rohamosabban
nőttek, mint megvalósulatlanul maradt írói tervei. Ötéves tervet
készített, regényeket, színdarabokat akart írni, de csak kusza
karcolatokra, tárcákra tellett már erejéből. Még verseskötetét sem hozta
tető alá, pedig versei már együtt voltak az elmúlt tíz év termése vált
kiadásra. És utazni akart. Elmenni évekre, háta mögött hagyni mindent,
ismeretlenül előkelő idegenként megjelenni mediterrán tengerpartok
hoteljeiben vagy hűs északi vidékeken.
Ehelyett az újságírói robot emésztette. Kávéházról kávéházra járt.
Gyakran rosszkedvű volt és nyugtalan. Egy idő múltán főfájásokról és
szédülésekről panaszkodott. Meg-megjelent Leányfalun, Móricz
Zsigmondnál. Előbb Tóth Árpád, majd később Kosztolányi halála amúgy is
megviselte. Kosztolányi temetésén annyira elveszítette önuralmát, hogy
idegességében cigarettára gyújtott. Móricz a szép és egyre megszépülő
múltat jelentette számára, a régi békeidők megmaradt tanújaként.”
(Szalay Károly)
1938. augusztus 29-én halt meg Siófokon.
Temérdek humoreszkjében, vidám jeleneteiben, szatirikus írásaiban
rendre szétszedi, kiforgatja a szavakat, új értelmet keres kiüresedett
tartalmaknak. Az ő számára a nyelv nemcsak eszköz, hanem műalkotás is.
Kevés íróról mondható el, még a legnagyobbak közül is, ami róla igen:
anyanyelvét gazdagítja. „Bemondásai” gyakran idézett köznyelvi szólásokká kerekednek. A magyarul értő azonnal tudja, az is, aki nem olvasta, hogy mit jelent, ha „röhög az egész osztály”, ha „lógok a szeren”, ha „magyarázom a bizonyítványom”, ha „minden másképpen van”.
Fellépése óta nem lehet ugyanúgy gondolkodni magyarul, mint előtte.
Ábrázolt típusai, figurái személyes ismerőseink lettek, ötletekkel
legalább száz évre előre ellátta irodalmunkat. „Szellemes”
volt, de nem csal a szó humoros értelmében. Komoly sorai is szellemesek,
mert - szó szerint - van bennük szellem, teremtő ihlet, azaz
eredetiség. Nem másolt, nem szabott át készen kapott gondolatokat.
Ügyelt rá, hogy ő fedezzen fel valamit. Műfajt, játékokat, formát
teremtett, viselkedésünk természetét tudatosította. Nevet adott különös
helyzeteknek, mellőzött érzéseknek. A magyar irodalomban a
humoros-szatirikus-groteszk művészet szintézisét hozta létre, azt a
fejlődést folytatva, amit még a reformkorban Bajza és Kölcsey által
szorgalmazott progresszív és erősen kritikus hangvételű komikus irodalom
kezdett. A polgárosodás, modernizálás európai követelményeinek
megfelelve, Jókain át - Mikszáth, Rákosi Viktor, Heltai Jenő, Molnár
Ferenc, Gábor Andor kezdeményezéseit beteljesítve - hozzá visz az út.
Klasszikus magyar irodalmi hagyományok folytatója. Jókain nevelkedett
nemzeti író. A groteszk képviselője már Örkény előtt.
A világirodalom nagy szatirikusaival párhuzamba állítható szerző.
Shaw, Chesterton - akit a legtöbbre tartott, s a legragyogóbb
stilisztának nevezett -, valamint Leacock rokona, abszurditásában
felveszi a versenyt Jarryval. De említhetjük Aldous Huxleyt is, aki
természettudományos szemléletét, biológiai indíttatású hasonlatait jó
tíz évvel Karinthy után alakítja ki. Még szembetűnőbb azonban, hogy
Karinthy életműve - s az állandóan a nyilvános figyelem középpontjában
álló magánszemély alakja is - sajátos közép-európai jelenség.
A nagy osztrák szatirikus, Karl Kraus s a cseh Karel Čapek hasonló
problémákat érzékel, hasonló műfaji változatossággal és szemlélettel,
mint magyar kortársuk. Franz Kafka szorongásos látomásai kísértetiesen
idézik fel Karinthy állandó fojtogatottságát, félelmetesen megvalósuló
megérzéseit.
„Népszerűsége arra is példa, hogy irodalmi érték és szélesebb
olvasói érdeklődés megtalálhatja egymást, s az irodalomnak beszédmódot
alakító hatása is lehet. Tevékenységét ebből a szempontból Petőfi és
Jókai munkássága mellé állíthatjuk. Talán ebben rejlik szintézisének
titka is. Mindenkihez szóló, mégsem „egyszerű”, önmagunkra kérdező,
gondolkodásunkat alakító műveiben.” (Fráter Zoltán)
Az 1912-ben megjelent Így írtok ti (majd egyre bővülő újabb
kiadásai) felbecsülhetetlen kultúrtörténeti értéke, hogy rendkívüli
módon népszerűsítette a modern, a kortárs, a nyugatos irodalmat. Ennek
volt árnyoldala is; Kosztolányi Édes Annájában Patikárius Jancsi ebből a kötetből szerzi felszínes ismereteit; Márai Sándor az Egy polgár vallomásaiban arról ír, hogy a polgári házakban Karinthy paródiagyűjteménye pótolta a kortárs irodalom olvasását. Az Így írtok ti
nem elsősorban és nem kizárólagosan a stíluseszközök paródiája vagy
travesztiája, hanem az alkotói mentalitás és világkép mély ismeretéből
fakadó, hol metszően ironikus-szatirikus, hol megértően humoros rajzok. „Csakhogy
az ő irodalmi torzképei egyáltalán nem mókák. Bírálatok ezek egytől
egyig, álarcos vagy álruhás bírálatok, a bírálatok legnemesebb
fajtájából valók: az alkotást nem fogalmakkal és elméletekkel jellemzik,
hanem érzékileg és érzékletesen…. Ő a szó hétköznapi értelmében sohasem
„utánoz”: nem egy regényt vagy egy verset figuráz ki, hanem az egész
mű, az egész művészet velejét. Akkor sem ez a végcélja. Bohókás
szövegében, akár jó a jó versekben, mindig kiszökken egy részlet, mely
mintegy vezérdallama mondanivalójának, s valahova messzebbre mutat. Ez a
részlet jelképpé válik. Elgondolkoztat bennünket, és megdöbbent.
Leleplez valamit, amit addig nem láttunk ennyire világosan. Torzképeit
oly alaposan átgondolja, oly keményen építi föl és szerkeszti meg, hogy
végül - elolvasásuk után is - távlat nyílik elénk, mintha magasban
jártunk volna, és kilátótoronyból néztünk volna le a lapályra.” (Kosztolányi Dezső)
A Tanár úr kérem 1916-ban jelent meg, s a kötetbe foglalt tizenhat írás népszerűsége, az életműben elfoglalt kiemelt helye miatt az Így írtok ti-vel
vetekszik. Karinthy diákfigurái - miközben élő, eleven alakok -
valójában archetipikus emberi szituációk és magatartásformák
megtestesítői. Az iskola az élet metaforája, melyből el-elvágyik az
ember, de elhagyni azért nem szeretné azt.
„A humor a teljes igazság” - jegyezte fel Karinthy. Később, az Ascher Oszkár által megtalált, utolsó noteszába a következő keserű sorokat írta: „Úgy
használnak engem, mint a krumplit Európában - virágomat és gyümölcsömet
(humor és vicc) tépik, a gyökérgumót (filozófiámat) eldobják.”
Karinthy Frigyes egész életében a nagy mű, az enciklopédia megalkotására
készült. Az utókor úgy látja, hogy maradandót mégis az apró, a
látszólag mellékes, a kényszerből született művekkel alkotott, kitágítva
a magyar nyelv ábrázolási, megjelenítési lehetőségeit.
Forrás: Kulturális Enciklopédia
0 Megjegyzések