Emilian Galaicu-Paun moldáviai költő |
A Pécsi Íróprogram kereken 30. vendége júliusban
Emilian Galaicu-Paun moldáviai költő, szerkesztő, a Zsolnay Kulturális
Negyedben lakik. Jövő kedden találkozhat vele a közönség.
– Egy nagyon alapvető kérdést kell feltennem az elején: mit kell tudni dióhéjban a mai Moldáviáról?
– Papíron még ma is Független Államok Közösségének része vagyunk,
de ez már rég nem funkcionál. A 3,5 milliós lakosság nagyjából fele
román, a másik fele – így mondom szándékosan – oroszul beszélő. Egy
tény, hogy az ötven év szovjetunióbéli létezés nyomai nem múltak el, a
legtöbben romantikusan kötődnek a szovjet érához, mondván, ott lett
belőlük valaki. És hát valljuk meg, az egykori szovjet ipar, illetve az
abból átalakult-átvett gazdaság a meghatározó ma is, ami jobbára orosz
kézben van. A vicc az, hogy a lakosság fele rendelkezik román
útlevéllel, de ha lenne egy népszavazás arról, hogy csatlakozzunk-e
Romániához, kiderülne, ezt kevesen szeretnék.
- Ebben a helyzetben a moldáv kultúra, irodalom hogyan működik? Létezik egyáltalán?
– Amennyiben moldáviai kultúráról és irodalomról beszélünk, igen. Bár
azt is tudni kell, hogy az 1940-es évek eleji, Szovjetunióhoz való
csatolás után két nagy hullámban jóformán az egész moldáviai
értelmiséget Szibériába deportálták, mintegy 20 ezer embert: művészeket,
tanárokat, orvosokat, ügyvédeket… Ma, mint majdnem minden téren, az
irodalomban is az a jellemző, hogy vannak a románul alkotó szerzők, és
ők a román irodalom részesei, könyveik is többnyire bukaresti vagy más
romániai kiadóknál jelennek meg. A moldáv irodalom, mint ilyen, fantom
csupán.
– Az ön pályája hogyan alakult? Hiszen még a Szovjetunióban indult.
– Igen, és teljesen a szovjet irodalmon nőttem fel, Majakovszkij volt
az „isten”. Cirill betűkkel írtam, moldávul. Amikor publikálni kezdtem,
már beindult a peresztrojka, de csak Moszkvában, erről mifelénk nem
nagyon akartak tudni. Első kötetemből még kiszórt pár verset a cenzúra.
Az volt a szerencsém, hogy egyetemre én is Moszkvába kerültem, ahol épp
zajlottak a változások nagyon romantikus évei. Itt kezdtem el jó
könyvtárakba járni, és fedeztem fel a számomra máig oly fontos
szerzőket, Paszternakot, Mandelstamot és a többieket.
– Mit ír a pécsi tartózkodása alatt?
– Egy közép-európai regényen kezdtem el dolgozni, amiben szerepelnek
majd az itteni országok már-már jelképes figurái, például Paul Celan, de
József Attila is, vagy Danilo Kis, akik bár az életben nem látták
egymást, de a könyv lapjain találkozni fognak!
0 Megjegyzések