Maksa Hun Balázs: Lélek-szobám fogságában
Hidegen vacog az ágy, reszketi
Szívem csúcsosodó jéghegyeit,
Izzó kazánként árasztva
Érzelmem hamvadó lőporait.
Szívem csúcsosodó jéghegyeit,
Izzó kazánként árasztva
Érzelmem hamvadó lőporait.
Vágyat fakaszt a néma-szó, s
Az üres szoba langy-meleg fényén
Átsuhan a rideg térben,
Míg egy sötét vakablakhoz ér.
Az üres szoba langy-meleg fényén
Átsuhan a rideg térben,
Míg egy sötét vakablakhoz ér.
Bezárva cikázik a vágy,
Makacs énem romos várfalán,
Omladozik a hit-pillér is
Lélek-szobám kopott ajtaján.
Makacs énem romos várfalán,
Omladozik a hit-pillér is
Lélek-szobám kopott ajtaján.
Foszlik ágyam remény-lepedője, s
Kopog a hang az üres szavaktól,
S bezárt szobám ráncos padlóján,
A múló idő ott tombol.
Kopog a hang az üres szavaktól,
S bezárt szobám ráncos padlóján,
A múló idő ott tombol.
Kecskemét, 2012. június 2.
Maksa Hun Balázs |
Így ha a szobát a belső tér, a belső személyiség szimbólumaként olvassuk, akkor a megjelenő képeket is ez alapján értelmezném:
Az első versszak hangulatában eszembe
juttatta a téli lefekvéseket a hideg környezetből a meleg ágyba, egy
megnyugvást, védelmet adva. Azonban mivel a címben szerepel a “fogság”
szó, mégsem indulhatok el ezen hangulat alapján. Mégpedig azért, mert a
megjelenő hideg-meleg képek (melyek előidézték belőlem a hangulatot)
ellentétesek az általam előbb leírtakkal: az ágy hideg és reszket
egyfelől, másfelől “izzó kazán”, ez a két ellentét (hideg-meleg), mely
egyszerre van jelen és egyszerre jellemzi ugyanazt, egy feszültséget
teremt meg, a nyugalmat semmiképpen. Az impresszionista hatást pedig a
tapintások, hőmérsékletek jelzik (hidegség, izzás, hamvadás). Az
izzás-hamvadás folyamatosságát is érdekes lenne megvizsgálni, azonban
szerintem hangsúlyosabb a hamvadás halállal összekapcsolt képe, mely
elégikus hangot kölcsönöz a versnek már az első versszakban. A
feszültség ellentétekkel a többi versszakban is jelen van.
A második versszakban a “vágyat
fakasztó néma szó” is mutatja a szoba, mint a merengés helyszíne
összekapcsolást (én a néma szót a gondolat megfeleltetésének vettem,
habár eszembe juttatott különböző metakommunikációs, érzelmi
megnyilvánulásokat, a mű egészét nézve azonban zsákutcához vezetett) .
Az impresszionista stílusjegyek ebben a versszakban is mutatkoznak
(langy-meleg, ridegség, sötétség), a vágy, mely “sötét ablakhoz ér” a
reménytelenség hangulatát képes kifejezni, mely feszültséget teremt, s
amely kép engem a fény-fekete lyuk kapcsolatára emlékeztet, melyben
eltűnik a fény, vagy inkább mondom úgy: melyben eleve halálra van
ítélve.
A harmadik versszak engem Ady : A vár
fehér asszonya művére emlékeztet a várfal-kép miatt, valamint amiatt,
hogy a vár abban a versben is belső térként funkcionál. A cikázás jelzi
az erőlködést, a kitörni vágyást, melynek reménytelenségét okozhatja a
makacsság. Ez az erőltetett, bukásra ítélt cikázás ad értelmet a címben
megjelenő fogságnak, mely az én SAJÁT hibájából nem képes kitörni és
érvényre jutni. Ezen versszakban a jelzők öregséget, elmúlást sejtetnek
(romos, kopott), melyek az elmúlással kapcsolhatók össze (bár ebben a
versben inkább érzem helytállónak a kiszolgáltatott fogalmat). A
pusztulást és a káoszt leginkább a hit elvesztése okozza, mely
véglegesíti az elégikus hangnemet, illetve utolsó fázisába ér az én
reményvesztése (közhelyként él a köztudatban, hogy a hit elvesztése
jelenti az utolsó kapaszkodó elvesztését egy jobb út felé, csak hogy
példát hozzak, haldoklás esetén a gyógyulás REMÉNYének elvesztését). A
vágy-remény-fény fogalmak összekapcsolását érdemes megtenni azért, hogy
megértsük a vers igazi tragikumát.
Az utolsó versszak nem talál megoldást a
problémára, csupán még inkább rávilágít a hibára, ugyanis már nem a
BELSŐ világot, teret vizsgálja, hanem kivetíti a KÜLSŐ világba, ahhoz
méri a probléma súlyát a múló idő felől szemlélve az én problémáját (“a
múló idő ott tombol”). A tombolás jelzi az idő szorítását egy erőteljes
mozgást kifejező igével, mely erőteljesebb, mint a kopogás (“s kopog a
hang az üres szavaktól”), így az egyén problémája eltörpül a múló időhöz
képest, jelentéktelenné válik, mely egy olyan versben, mely az egyén
saját teréről (szoba), saját problémáiról és egészéről szól, abszolút
tragikusnak vehető. Az ellentétes képek ebben a versszakban is
feszültséget teremtenek (kopogó hang) mely még inkább kiemeli az én
belső vívódását és annak nehézségeit. A képeket is érdemes megvizsgálni,
hiszen a szoba-én metonimikus érintkezése az előző versszakokban az
utolsó versszakban teljesen egybeolvad, a szoba emberi tulajdonságokkal
való felruházása egyértelművé teszi ezt a kapcsolatot annak is, aki nem
ismeri a szoba-belső én szimbólumot. A ráncosság az elmúlást, a
belefáradást jelzi, az öregedés, a foszló lepedő pedig ismét csak a
halállal kapcsolható össze. A bezárt szoba kiemeli a makacsságot is (nem
fogad segítséget a lírai én), a foszló lepedő pedig a mulandóságot
emeli ki amellett, hogy a komfortérzetet csökkenti. Összességében én úgy
értelmeztem ezt a verset, mint a cselekedni vágyás verse, mely
ellentétben áll a lírai én személyiségével, s a múló idő felől szemlélve
az elpazarolt vágyak, a meg nem tett cselekvések miatti önvád és bánat
teszi elégikussá a verset, mely a halálképek felől értelmezve egy
létösszegzést sejtet(het). A fogságot, a visszahúzó erőt (a vágyak
meglétét, azonban a cselekvés hiányát(!)) pedig maga a lírai én jelenti.
Ez teremti meg a vers igazi feszültségét és feloldhatatlan tragikumát.
Hangulati szinten így nem is lehet
összeegyeztetni a szoba és ágy – biztonság hangulatával (ez sejthető
volt már a címből is), így összességében elmondható, hogy mind
tartalmában, mind pedig hangulatában ez a vers kifejezi a fogság
feszültségét és fájdalmát. Elolvasva a verset már nem juthat eszünkbe a
téli éjszakákon a biztonságot adó meleg ágy (mint hangulat). Nem
véletlen, hogy vacog az az ágy.
Az elemzést írta: sinus
3 Megjegyzések
Attila, én elsősorban alkotónak tekintem magam. Véleményem szerint azonban ahhoz, hogy valaki jó irodalmár legyen, más művek megismerése és elemzése elengedhetetlen. A dicsérő szavakat pedig köszönöm!