A
budapesti beilleszkedését, egzisztenciáját még csak alakítgató
értelmiségi főhős, a történetmondó váratlanul támadt egyedüllétét a
szintén váratlanul birtokába került családi emlékek, feljegyzések
értelmezésével igyekszik legyőzni. A magány a családba keres visszautat –
és lel talán kiutat.
Grecsó Krisztián regénye
lapjain az egyén, a mesélő még nem a jelené, nem önmagáé;
identitásválsága és ellentmondásos jellemadottságai folytán egyelőre
felkészületlen a jövőre. A viharsaroki család már a múlté: a három-,
illetve négygenerációs modellben a legközelebbi idősíkot lefedő
(középkorú) harmadik nemzedéknek sem valamennyi tagja él, s az egész
familiáris szerkezetet fellazították az évtizedek folyamán lezajlott
történelmi és kisközösségi rengések és mikromozgások. Nem újdonságszámba
menő, de újszerűen megírt regény a Mellettem elférsz, amely
konkrétabb értelmezését is nyújtja a címnek, általánosságban pedig
valóságos-szimbolikus kitöltetlen helyre, helyekre utal az egyes szám
első személyű mellettem és az egyes szám második személyű elférsz kontaminálásával.
A hiányt, űrt, várakozást voltaképp nem a család, hanem a családról
(is) számot adó elbeszélő tölti be, konklúziókkal és reményekkel,
tényekkel és hipotézisekkel. A Mellettem elférsz műcím
segítségével az író erős kapcsolatra lép regényének teljes
szereplőkörével – és az olvasóval is, akinek érdekes, dinamikus,
olvasóbarát meseszövést kínál. Mindezt egyszerre csomagolva a
hagyományosabb, klasszikus modern és késő modern történetmondás,
valamint az idősíkokat, nézőpontokat szabadabban váltogató, a
párbeszédekhez és vendégszövegekhez a jelölésben is kissé szokatlanul
viszonyuló mai próza burkába.
A könyv önépítését, állandó sarjadzását a legfontosabb szereplők
remek formálása és néhány kiemelkedően gazdag tartalmú jelenet,
teherbíró eseményrost segíti leginkább. Juszti mama például
felejthetetlen mater familias, a maga közel száz életévével. Meg is
illeti a kiemelt epikai pozíció, mivel az ő – a népi íráskultúra naiv
bölcsességéből kinőtt – naplója szövegelőzményként funkcionál. A korai
(ifjúkori) Juszti-történet oldalhajtása, az orosz frontról szinte hazáig
menekülő későbbi férj, Márton kálváriája mesteri íráskészségre vall
(katonaszökevényként mégsem a telepi védettségbe kerül, hanem – egy
görög drámába illő jelenetet követően – vissza, ezer kilométerekre,
fogságba: oda, ahonnan elvergődött). Ugyanígy felemelően szép és
tűpontos Márton egyik testvérének, Benedeknek és a vele homoerotikus
kapcsolatban élő Sadinak a históriája, mely e vonzalom gyakrabban megírt
kamasz- és fiatalember-rajzával egyenrangúan mutatja be a két felnőtt
férfi, majd a két öreg eggyé váló, mégis külön életét, s ami még
finomabb híradást kíván: a közösség (ezen belül a család) mindenkori
viszonyát, kommentárját a hosszú, különös, rejtőzködő kapcsolathoz. (A
„görögösség” – a történetmondó neve, mint megtudjuk, elszlávosodott
alakban „görögöt” jelent, s ezt össze is vethetjük a Grecsó névvel –
megérinti, mégsem terheli, nem teatralizálja a narrációt.)
Akadnak formaproblémák a Magvető Kiadó által megjelentetett
könyvben, s ezek majdnem mind ismétlési problémák. Az elhanyagolható
szóhalmozások mellett az információ-kopírozások zavaróbbak, s azon testi
jelenségek, biológiai válaszok is, amelyek ugyan mintegy a családon
belüli közös genetikai áram megnyilvánulásai, de nyelvi fordulatokká
válva fojtogatóak, bénítóak. Mindez a Mellettem elférsz következő
kiadásai – vagy remélhető idegen nyelvű közzétételei – számára könnyen
javítható. Kompozíciós kérdés viszont, hogy a regény első, az apai ágat
visszanyomozó-újravizionáló része erőteljesebb, mint a második rész az
anyai ágra áttelepülő (innovációkban egyébként bővelkedőbb, Budapestet
is az epikumba égető) része. Ez utóbbi tény azonban nem hiba, hanem
jegy: Grecsó Krisztián a sikerlistákra indokoltan felkerült legújabb
alkotásának erős kontúrú jegye.
Szerző:
Tarján Tamás
Tarján Tamás
0 Megjegyzések