Kövecses Panni
mesekönyvéről két recenziót lenne érdemes írni: egyet a szövegről (ez
lenne a rövidebb) és egyet a designer szerző által készített igényes
illusztrációkról. Bár manapság végtelenül széles a kínálat a
gyermekirodalom polcain, viszonylag ritka az Erik és Csipeszhez fogható,
tudatos műgonddal megalkotott mesekönyv.
A
tudatosság mind a szövegben, mind a tipográfiai munkában nyomon
követhető, de csúcspontját ez utóbbiban éri el annak ellenére, hogy –
mennyiségét tekintve – a szöveg és kép aránya pontosan ötven-ötven
százalék, hiszen ötven-ötven (plusz egy oldal a végső geg miatt) a
terjedelme. A szerző és a társzerzők (Kövecses Panni, Czinki Feri, Pricz Petya, Teplán Zsolt)
egyfajta párbeszédbe kívánják állítani a grafikákat a
szövegegységekkel, és a letisztult – olykor túlságosan is egyszerű –
mondatokból kimaradó információkat képi elemekkel egészítik ki.
A többes szám első személyben megnyilatkozó, mindentudó elbeszélő a
könyv első harmadában csupán a szereplők bemutatásával foglalkozik, ami
terjengős és kusza lehetne, ám Kövecses Panni és szerzőtársai kiváló
arányérzékkel állnak meg a felsorolással. Se több, se kevesebb
karakterre nincs szükség a történet kibontásához; a szereplőkről éppen
annyi információt közölnek, amennyit feltétlenül tudnunk kell róluk. A
főhős bemutatása az enumeráció végére marad, csak a huszonkettedik
oldalon ismerjük meg Eriket, és hű társát, a beszélő kutyát, Csipeszt.
(A kutya e különleges tulajdonságát axiómaként kezeli a szerző.) Erik,
és minden más figura kora rejtve marad, csakúgy, mint a helyszín pontos
meghatározása is, de ez semmilyen szinten nem befolyásolja a befogadást.
Ellentétben a szabadkézi rajz szépségeivel, az Erik és Csipesz nyomozban
a XXI. századi számítógépes technika vívmánya, a képszerkesztő program
kerül előtérbe. Kövecses Panni – a külföldön is egyre ismertebb –
logo-tervező grafikus designer szó szerint árnyaltan használja a
kompjúter adta lehetőségeket. Könyve koloritjának nincsenek tiszta
színei; a borító mintázatán látható öt-hat, alapszínnek megtett
keverékszínnel dolgozik és ezeknek variálásával operál a tónusokat
mellőző, a ‘70-es évek stílusát visszahozó retro-minimál jegyében. A
grafikai stílusból adódóan a képi ábrázolás két dimenzióban zajlik, a
perspektíva nem jut szerephez és ezáltal gyermekrajzok naivságát idézik
az illusztrációk. Leginkább a zárójelenet főszereplőket felvonultató
ünneplős-ebédelős képében szembetűnő a szándékoltan puritán,
kétdimenziós stílus.
A grafikai elképzelés sok esetben jól idomul a történethez – napozó
lányok, mákos tészta, Csipesz, a kutya kedves figurája – és a
gyermekkönyvek sugallta derűs stílushoz, ám néhány illusztráció még a
könyv felnőtt forgatója számára is kissé borús hangulatúra sikerült.
Ugyanakkor szándékosságot sejthetünk e dolog mögött is, hiszen a képi
világ változására mindvégig érzékenyen reagál a szöveg. A helyszínt adó,
elképzelt tengerparti kisváros idealizált világába viszonylag sok
negatív elem szűrődik be. Kövecses Panni nem akarja hitegetni a
gyerekeket a konfliktusmentes és gondtalan élet reményével. Például a
depressziótól szenvedő híres öreg keramikusművész, a nem sok talentummal
megáldott, nincstelen portrérajzoló Paolo, a jobb életre vágyó
pincérlány Loretta, vagy Erik – a házasságban kissé megfásult (de azért
még boldog) – szülei nagyon is reális képet adnak a mai gyerekeket
körülvevő valóságról. Még akkor is, ha néhány karakter ugyanakkor
elrajzoltan idejétmúlt, mint például az úszómester vagy a kanárijával
élő öreg néni figurája. A realista ábrázolás egyik elemeként lép be egy
szerkezeti motívum is. A késleltetés szokatlan módját választva a mesélő
kétszer is hivatkozik a rossz időjárásra, ami miatt a cselekmény fő
szála kis időre elakad: Erik és Csipesz kénytelen felfüggeszteni a
nyomozást az eső miatt és ez formailag is megjelenik a könyvben. Az
egyik ilyen oldalt gyakorlatilag üresen hagyja a szerző és csupán ennyit
ír: “Azon az estén esni kezdett az eső és abba sem hagyta huszonnégy
órán át. Aznap semmi nem történt.”
A könyv alapkonfliktusa egy mindenki számára kellemetlen esemény
köré fonódik. A vízparti kisváros nyugodt életét furcsa lopások kavarják
fel és a baljós hangulat rányomja a bélyegét a történet egészére. A
mese végére persze minden tisztázódik; Erik hűséges kutyájával leleplezi
a puszta jó szándék által vezérelt tolvajt. A rossz módszer
megválasztása és annak következmény és büntetés nélküli jóra fordulása a
mese didaktikus felhangja – ezzel pallérozva a kisgyermekek erkölcsi
fejlődését.
Az A/3-as méretű, fekvő formátumú, lekerekített sarkokkal ellátott
könyv gyermekbarát, de nem egészen világos, hogy a szerzők melyik
korosztálynak szánják munkájukat. A közel félszáz színes illusztráció
azonban minden bizonnyal elnyeri a legkisebbek tetszését is, akik a
pasztellszínű babarajzok helyett igazi jutalomfalatot kapnak.
Szerző:
Vida Virág
Vida Virág
0 Megjegyzések