Az
új könyvek legnagyobb részének méltatlan sorsot oszt ki az élet. Nem
azért, mert máglyán végzik – az ilyesmi manapság szerencsére ritkán
fordul elő –, hanem mert nem beszélnek, és nem is írnak róluk. Különösen
az utóbbi ártalmas egy frissen megjelent kötet egészségi állapotára
nézve, hiszen köztudott, hogy az a könyv, amely nem képes magára vonni a
kritikusok figyelmét, világ életében szerzőjének kiskorú, gyámoltalan
kedvence marad.
Tény,
hogy a magyar könyvszakma telis-tele van soha fel nem növekvő, önálló
pályafutásra képtelen kiadványokkal, de ez csak részben az alkotók bűne.
A könyvek tetszhalott állapotáért a kiadókat is jelentős felelősség
terheli, mert nyilvánvaló, hogy ők csak a terjesztésükkel, ezen
keresztül pedig a realizált anyagi haszonnal foglalkoznak, pedig
pontosan tudják, hogy amelyik műről nem írnak és nem beszélnek, az nem
is létezik.
Nem
tudom, hogy Fridezcky Katalin Salto vitale című prózakötetét mennyire
karolta föl a kritika, de gyanítom, hogy nem emelte pajzsra és hordozta
végig a Nagykörúton. Nem azért, mert ez a könyv ezt a bánásmódot nem
érdemelné meg, hanem mert egy a sok közül. Ha a szerzője a grönlandi
magyar irodalom feltörekvő képviselője lenne, a Salto vitale kövérre
hízott fókaként sütkérezhetne a honi kritika reflektorfényében, de mivel
csak egyike az évente megjelenő több tucat prózakötetnek, annak esélye,
hogy spontán módon egy komoly és független kritikus kezébe jusson,
kevesebb, mint hogy egy forgalmas bevásárlóközpontban találjunk egy
húszezrest.
A
magyar kritikusszakma elsorvadása miatt jelenkori irodalmunk
legizgalmasabb része sosem jut el az olvasóhoz, hiszen tekintélyes
mennyiségű szerencse kell ahhoz, hogy egy-egy kisebb kötetet
megtaláljunk, és ezek után még kíváncsiság is maradjon bennünk az
áttanulmányozására. Az előítélet ugyanis mindenkiben erősen munkálkodik:
az a kötet, amelyről nem írnak, nem lehet érdekes, és mivel jóformán
semelyikről sem írnak, semmi sem érdekes. Az a kevés kritika, amely a
folyóiratokban megjelenik csak az adott lap holdudvarában működő
szerzőket érinti, tehát a kívülállóknak ez a fajta álságos bírálat sem
lehet vonzó. Mi tehát a megoldás: várjunk a kritika soha meg nem érkező
útmutatására, vagy inkább bízzuk rá magunkat a jó szerencsére?
Frideczky
Katalin kötete ezt a második lehetőséget illusztrálja. Egy hagyományos
írástechnikával készült, mesélő prózát felvonultató kötetről van szó,
amelyben a jegyzettől, a mesén át a hagyományos mininovelláig minden
megtalálható. A szerző a realizmus jól bevált útvonalát követi,
történetei lekerekítetten érnek véget, nem ritkán valamilyen
szentenciával vagy csattanóval, és ez már önmagában is üde újdonság a
posztmodern szövegirodalom térhódítását mindmáig teherként cipelő mai
magyar prózairodalomban. Frideczky Katalin eredeti hivatását tekintve
zongoraművész, de az írásaiban mindez csak érintőlegesen van jelen.
Olvasó nézőpontból tiszta nyereség az, hogy ellenáll a szakmai
csábításnak és nem bonyolódik bele költői, ám elvont zeneelméleti,
zenehangulati fejtegetésekbe. Ezen a területen ugyanis még a
legnagyobbak is elhasaltak, Csáth Géza zenei írásai például javarészt
olvashatatlanok.
A
tipikus Frideczky-történetek a mindennapi élet mikroszkopikus
jelenségeiből tevődnek össze, aránylag egyszerűnek tűnő, mégis árnyalt,
sokfelé futó kapcsolatok krónikái, összegzései vagy inkább látleletei
sorjázódnak a karcsú kötetben, amelynek darabjai mintha tipikus úti
olvasmányként funkcionálnának. Erősebb írásaiban határozottak érződik a
személyes élmény hitelessége, de a másodlagos ihletésű témák, mint
például a kötetben ugyancsak helyet kapó mesék is konzekvens
vonalvezetéssel rendelkeznek, és ezáltal olvasásra csábítanak. Talán ez a
sokszínűség, az egymás mellé rendelt, és egymáshoz nem mindig
illeszkedő műfajok a könyv egyetlen felróható hibája, mert az előbb már
emlegetett mesék és a személyes élmények krónikái közé érezhető
hangulati törés tolkaszik, ám ez nem kisebbíti a szerzőnek a hagyományos
rövidpróza életben tartása és továbbvitele szolgálatában kifejtett
érdemeit.
Az
ilyen, kristálytiszta, a legjobb magyar tárcaíró hagyományokat idéző
prózakötet manapság eléggé ritkaság. A Salto vitale már ezért is
megérdemelné a szélesebb körű kritikai és olvasói figyelmet.
Majoros Sándor
0 Megjegyzések