Az
idei, regényben és rövidtörténetben gazdag termésű ünnepi könyvhét
érdekes epikai színfoltja volt Jász Attila kötete. A címszavak mentén
összeállított „breviárium” sikere főleg három összetevőn múlik:
elbeszélő, szerkezet, hangvétel. S mindhárom rendben.
Az
inkább „szótáresszének”, mint „szótárregénynek nevezhető mű narrátora a
címszereplő, akiben az önéletrajzi én megfelelőjére ismerhetünk. Neve a
toll szó kettős jelentése folytán az írói hivatás szemlélődésre
hajlamos emberét és az indián életjáték önmagától és a világtól
távolságot tartó figuráját egyként takarja. Ez az intellektuális
indiánosdi évtizedeket átívelő komoly azonosulásként (nyári
időtöltésül), az önkeresés filozófiájaként és a csoportképzés
próbatételeként volt jelen többek között Cseh Tamás énekes életében (Hadiösvény címmel regényt írt, adott ki válogatást indián mesékből). Jász Attila
történet-, azaz címszó-mondója tudatos Cseh Tamás-kötődéssel
választotta a CsT monogramot. A rokonszenves, szűkszavú középkorú ego a
megfigyelői attitűdöt kamatoztatva írja-kommentálja régi és újabb
élményeit, melyeket városi és falusi miliő, családi és társadalmi
környezet, munka és alkotás, tett és meditáció hagyományos, mégsem
szokványos módon táplál.
Ennek ellenére a forma nincs teljességgel kidolgozva. Nem
szerencsés a cím nélküli prológusban más lehetséges (kortárs irodalmi)
névjeleket (SzG, TD, BéGé) működésbe hozni és fel is oldani. Még akkor
sem, ha a „Ma eltűnt, útra vált valami belőlem” dupla-tripla
asszociációjával kezdett szöveg a „Ma temetjük” (Cseh Tamást – 2009.
augusztus 27.) konkrétságával a gyászban, búcsúzásban a lélek
vándorlására vagy a más alakban történő, de a választott szellemi
terrénumot el nem hagyó reinkarnálódásra kíván utalni. Az alteregó
„levált neve” és a veszteség, változás által indukált, alcímmé tett „A–Z
örökké valóság” súlyosabb egész (és motívumsor), mint a más („indián”)
névvel jelölt, de azután ki sem aknázott „ikerülés” a három kiszemelt
írótárshoz, a „Ki tudja…” feltételességével.
A szótárosság ábécérendjének viszonylagos címszó-monotóniáját
megtörni hivatott, összetétel révén képzett szóújítások nem mindig
képesek újszerűségüket indokoló tartalmakat közölni. Az apukajátszik, bakelitidő, Bolondistók, igazinyár, igaziolvasó, kívülrőlbelülről, koppanástitok, legfontosabbkönyv, szonettéshaiku, ürespapír általában puszta innovált alakjával be is végzi önmagát. Kivételként az elhagyatottkert, a SzépErnő említhető.
A Kortárs Kiadónál megjelent Csendes Toll élete kis tények,
érzékeny ész-leletek, illanó emlékezések ihletett, egyszeri könyve. Jász
Attila nemegyszer szólt arról, hogy szabályszerű életrajzi írásokkal
akkor sem rukkol ki szívesen, ha e műfaj darabjait kérik tőle. Meglelte a
módját, hogy mégis „kiszótárazza” alakmása mindennapjait.
Szerző:
Tarján Tamás
Tarján Tamás
0 Megjegyzések