Tiszacsécsén született, a családi hagyomány szerint 1879. június 29-én, az anyakönyv bejegyzése alapján július 2-án.
Apja, Móricz Bálint földműves, építési vállalkozó; anyja, Pallagi
Erzsébet református lelkészi családból származott. A jómódú parasztok
közé magát felküzdő apát egyik csapás a másik után éri, cséplőgépe
fölrobbant, bérelt malmukat elsodorta az árvíz. A tönkrement család
Prügyre költözött, s a legnagyobb fiút, a hatesztendős Zsigmondot
Túristvándiban lakó nagybátyjához, a gépkovács Pallagi Lászlóhoz adták. A
gyermeket a nagyanya, az özvegy papné neveli.
1888-tól ismét együtt Prügyön a család. 1890-ben kezdi meg
tanulmányait a debreceni református kollégiumban, majd folytatja
1894-től a szintén nagyhírű Sárospatakon. Mivel rosszul tanul, egyedül
érzi magát, másik anyai nagybátyja, Pallagi Gyula, a kisújszállási
gimnázium fiatal igazgatója 1897-ben magával viszi, s itt érettségizik
1899-ben jó rendű eredménnyel.
1899-1900-ban református teológiát, majd jogot tanult Debrecenben, a Debreceni Hírlap segédszerkesztője volt. A Debreceni Ellenőr novelláját (A bécsi bútor), a Kisújszállás és Vidéke versét közölte.
1900 októberében Budapestre költözött, jogot, majd bölcsészetet
tanult, de tanári szakvizsgát nem tett.
1902-ben óraadó tanár a
kisújszállási gimnáziumban, tisztviselő a kultuszminisztériumban, majd a
Központi Statisztikai Hivatalban. 1903-1909 között Az Újság című napilap munkatársa.
1903-06 között öt alkalommal vett részt népköltési gyűjtőúton Szatmár
megyében; meséket, dalokat gyűjtött, a közben szerzett társadalmi
tapasztalatok nagy hatással voltak írói fejlődésére.
1905-ben házasságot kötött Holics Eugéniával (Janka). Kisfia
születik, aki nyolchónaposan meghal.
1907-ben az Országos Monográfia
Vállalat segédszerkesztője, Szatmár megye monográfiáján dolgozott.
1908-ban megjelent Erdő-mező világa című állatmese-gyűjteménye és Hét krajcár című novellája a Nyugatban. Ez utóbbit második gyermeke halálakor írta, mély megrendültségében, apai fájdalmában szakadt föl igazi hangja. „Igen
késő volt, huszonnyolc éves korom után, mikor rájöttem, hogy
voltaképpen csak azt lehet leírni, ami fáj. Ami megsebzi az embert.”
1909-ban közzétette első novelláskötetét (Hét krajcár), Ady üdvözölte, barátságuk szellemi szövetséggé vált. A Nemzeti Színház bemutatta Sári bíró 1910 című színművét. Az új magyar irodalom elismert alakja lett.
1913-ban feleségével Olaszországban nyaralt.
1915-ben haditudósítóként járta a frontot, riportokat írt, de háborús
illúziói hamar eltűntek. Üdvözölte a polgári demokratikus forradalmat,
1918. december 1-jétől a megalakuló Vörösmarty Akadémia alelnöke, 1919
januárjában a Kisfaludy Társaság tagja lett; január 29-én Adyt
búcsúztatta, februárban megírta A földtörvény kiskátéját.
Kezdetben reményeket fűzött a Tanácsköztársasághoz, hadijelentéseket
írt, füzetet a somogyi földműves-szövetkezetekről, több lap (Világszabadság, Vörös Lobogó, Fáklya stb.)
munkatársa, tagja az írói direktóriumnak. 1919 tavaszáig bízik a
változásokban, de májustól már nem tud együtt haladni a kommün egyre
diktatórikusabb módszereivel.
A kommün bukása után zaklatták, kizárták a Kisfaludy Társaságból, írásait egy ideig csak a Nyugat és az Est-lapok közölték, színdarabjait nem játszották. Visszavonult leányfalusi házába.
1925-ben felesége öngyilkos lett. 1926-ban házasságot kötött Simonyi Mária színésznővel.
1927-től több felvidéki előadókörúton járt, megismerkedett az ottani
magyar fiatalság radikális nézeteivel, 1931 márciusában erről cikket írt
a Nyugatban, ezért több megye és a főváros konzervatív körei hazafiatlansággal vádolták.
1929. december és 1933. február között Babitscsal közösen
szerkesztette a Nyugatot; Móriczé volt a prózarovat. A folyóiratot
igyekezett a „nemzeti koncentráció” orgánumává tenni,
megszervezte a Nyugat-barátok Körét, könyvsorozatot tervezett, járta az
országot, erdélyi, felvidéki, vajdasági, amerikai magyar szerzők írásait
közölte, felkarolta az autodidakta paraszttehetségeket.
1932-ben fiatal íróktól adott ki prózaantológiát (Mai dekameron),
1933-ban az Írók Gazdasági Egyesülete (IGE) elnökévé választották. Írói
szemléletmódjára ekkor az induló, őt szellemi ősnek elismerő népi
mozgalom volt legnagyobb hatással, megerősödött paraszti demokratizmusa.
1932-ben Rothermere-díjat kapott.
1936-ban megismerkedett Littkei Erzsébettel (Csibe), több írásának
modelljével. 1937-ben felbomlott házassága, Leányfalura költözött.
1940-ben Magvető címmel magyar irodalmi antológiát adott ki, népszerűsítési céllal átírta Kemény Zsigmond (Rajongók) és Tolnai Lajos (A nemes vér) regényét. 1939 decemberében Szabó Páltól átvette és szerkesztette a Kelet Népét.
1942. augusztus 29-én - amikor Leányfalun, a telefonon meghallja,
hogy Gyöngyi lányának gyermeke született, meghatottságában leejti a
kagylót - agyvérzést kap.
A budapesti Korányi klinikán 1942. szeptember 4-én, hajnali három órakor hunyt el.
A sikertelen kezdés után alkotói pályájának indulását nagyban segítette Ady fellépése. Az Új versek
ugar-motívuma felszabadítja Móriczban kortársaihoz képest hatalmas és
egyedi életanyagát, melyet a szülőföldjéről és a szatmári népköltési
gyűjtőúton szerzett. Az 1908-ban, a Nyugatban megjelenő, klasszikus felépítésű novellája, a Hét krajcár
hozza meg számára a sikert és elismertséget. A klasszikusan zárt
felépítésű novella a műfaj előírásainak megfelelően egy központi motívum
köré szerveződve jut el a magható csattanóig, a szolidaritás - anyagi
szempontokat nem ismerő - kifejezéséig. A hasonló című novelláskötet
(1909) többi darabjában (Judit és Eszter; Tragédia, Csipkés Komárominé, Birkaitató válú)
elszakad a drámai konfliktusok könnyes-érzelmes feloldásától, s a
nyomorúságos körülmények fogságában vergődő, önnön ösztöneikkel küszködő
paraszti hősöket mutatja be.
Móricz parasztábrázolásának egyik újdonsága az irodalmi és
kultúrtörténeti hagyománnyal való szakítás. A gondolkodástörténetben a
görög Theokritosztól Vergilius Georgicáján és bukolikus költeményein
keresztül az a felfogás élt, hogy a falu, a vidék a harmónia és emberi
boldogság világa. Az újkorban Rousseau erősíti fel ezt az érzést. A
magyar epikában Jókainál a paraszt anekdotikus zsánerfigura. Mikszáth
két elbeszéléskötetének világa már bonyolultabb. Azt a pillanatot
ábrázolja novelláiban, mikor a falu, a vidék természetes közösségébe
betör a külvilág és a civilizáció; paraszthősei vagy küzdenek ez ellen,
vagy behódolnak az új értékrendnek. A századforduló népszerű műfaja, a
népszínmű még inkább felerősíti az egyoldalú faluképet: a falu a
vidámság, a jókedv és a derű világa. Móricz másik újdonsága a paraszti
világ struktúrájának bemutatása. Novelláiból, regényeiből zárt,
hierarchikus világ tárul elénk, ahol a nincstelen zsellért a néhány
holdas paraszttól áthidalhatatlan szakadék választja el. A hierarchia
egyik fokáról a másikra lépni szinte lehetetlen, vagy emberi erőt
meghaladó feladat.
Móricz ábrázolásában a falu - Ady szavával - a lelkek temetője, a
kielégíthetetlen emberi vágyak színtere. Mivel a társadalmi és szociális
mozgás ebben a struktúrában szinte lehetetlen, a vágyak, energiák és
törekvések csak az ösztönök szintjén vezetődnek le. Móricz arra is
rámutat, hogy a hagyománynak nemcsak értékőrző és megtartóereje van,
hanem fogva is tartja a parasztságot, lehetetlenné teszi a
felemelkedést, a többre vágyást. Móricz újfajta élményéhez megtalálja az
adekvát stílust és emberképet, a naturalizmust. A biológiailag és
szociológiai szempontból egyaránt determinált hősök ösztönélete kerül
előtérbe, elsősorban a szexualitás. S mindez a stílusirányzat
fotografikus és fonografikus hűségével ábrázolódik.
Az 1909-ben megjelent Tragédia című novella címe műfajt,
illetve esztétikai minőséget jelent. A klasszikus tragédiában a köznapi
mértéket meghaladó hős küzd a köznapi mértéket meghaladó értékekért,
mely értékek a tragédiában általános emberi értékként mutatkoznak.
Móricz novellájában a cél elérésének feszülő akarat a tragédiák hőseit
idézi, ezzel áll szemben az elérendő cél groteszk kisszerűsége, Kis
János ki akarja enni a nagygazda Sarudyt a vagyonából. Kis Jánosnak még a
vágyai sem lépik túl az ösztönélet szintjét, bukása és halála éppoly
kisszerű és észrevétlen, mint élete. Az éhség, melyet nem csupán
biológiai-élettani szempontból értelmezhetünk, hanem jelképesen is, a
korai Móricz-novellák egyik jellegzetes motívuma (Egyszer jóllakni).
A naturalizmus emberképe hatja át a háborúellenes novellákat is,
melyekben a borzalmak tudattorzító hatása és az ezeken túlnövő
életakarat egyszerre van jelen (A tűznek nem szabad kialudni; Szegény emberek). Az 1916-os Szegény emberek
című novellában a paraszti nyomor ábrázolása a háború embertelenségének
bemutatásával párosul. A névtelen katona 26 hónapos frontszolgálat után
28 napos szabadságra jön haza. Megpróbálja a lehetetlent, ennyi idő
alatt előteremteni családjának a tél átvészeléséhez szükséges pénzt. Ám
hamar felismeri, hogy erre képtelen. A Vargáéknál elkövetett kettős
gyilkosság nem csupán és nem elsősorban a szociális nyomor
következménye, hanem a háború tudatromboló hatásáé. A novella hőse nem
tud eligazodni a szabad és a tilos, erkölcsös és erkölcstelen
összekeveredett értékrendjében. Móricz emlékképekben idézi fel a háború
borzalmait, s nyílt utalást is tesz a vétkesekre: „nem a muszka van a túlsó parton, a túlsó parton a gazdagok vannak”
A szentimentális és naturalista elemek váltakozása jelzi a főhős
lelki-érzelmi gazdagságát, de a tudatban végbement pusztulást is.
Első jelentős regénye, a jelképes című Sárarany 1911 a
főhős, Túri Dani alakjában harsányan naturalista eszközökkel - lásd
Karinthy-paródia - mutatja be a paraszti tehetség önpusztító sorsát.
Az Isten háta mögött 1911 tudatosan és ironikusan idézi Flaubert Bovaryné című regényét; a kisszerű történet a kisvárosi élet sivárságát, minden értelmes emberi törekvés lehetetlenségét ábrázolja.
A fáklya 1917 a „magyar messiásoknak” a
hivatástudatba belerokkanó igyekezetét, a nemes törekvéseknek önmaga
ellentétébe való átcsapását elemzi, azt a szituációt, miként válik a
fényhozóból tűzgyújtóvá valaki.
A történelmi tragédiák és személyes megpróbáltatások a húszas évektől új utakra terelik Móricz művészetét. A Légy jó mindhalálig
1920 a debreceni kollégium diákja, Nyilas Misi megpróbáltatásain
keresztül tesz hitet az alapvető emberi értékek, a tisztesség és jóság
mellett.
Az életmű legnagyobb vállalkozása az Erdély-trilógia (Tündérkert, 1922; A nagy fejedelem, 1935; A nap árnyéka,
1935). Kivételes nyelvi erővel, a történeti hitelesség igényével tárja
elénk Móricz a XVII. századi Erdély tablóját, hogy a két központi alak,
Báthory Gábor és Bethlen Gábor alakjában kifejtse a magyarság egészére
vonatkozó történelemfilozófiáját, a Trianon utáni Magyarország jövőépítő
lehetőségeit. A kortársak által kulcsregényként is olvasott műben
Báthory tökéletességet hordozó eszményei szembesülnek a megmaradást
elősegítő, a mindennapok építő munkáját képviselő Bethlen törekvéseivel.
A férfi-nő kapcsolatot (a művekben visszatérő két nőtípus: a
szépasszony, aki inspirál, de pokolba is taszít; a jó asszony, aki óv,
de a férfi nagyra törő terveit gátolja) is elemző dzsentri-regényei (Kivilágos-kivirradtig, 1926; Úri muri, 1928; Rokonok,
1932) az anekdotikus próza hagyományaihoz visszatérve, és azokat a
klasszikus realizmus eszközeivel ötvözve mutatják be egy társadalmi
réteg önfeledt mulatozás közbeni haláltáncát. „Móricz fehér asztal
mellé ülteti alakjait, azok egy sóhajtással űzik a bánatot, eszik a
húsokat, isszák a borokat, anekdotáznak, koccintgatnak, kedvük a hetedik
mennyországig csavarodik, pedig siralomházban ülnek, a végzet szárnya
suhog a fejük felett. Móricznál a muri mindig több a dzsentri puszta
mulatozásánál. Élménykeresés is, a szűkre szabott keretek tágítása.
Ezért mutatta be bor mellett nemcsak a dzsentrit, hanem az országló
fejedelmeket és a futó betyárt is. Főként azokat, akik megrekedt álmukat
fojtották a fizetett jókedv borába, hogy legalább csóvás kurjantásokban
és dalokban lobogtassák fel lelkük kincseit. Nála a nagy muri egy
kicsit a kipányvázott lelkek rúgkapálása is; a lelki vergődés rajza.” (Czine Mihály) Az Úri muri kapcsán Kodolányi Gyula fogalmazta meg Móricz viszonyát a dzsentrihez: „Ez
a regény ökölcsapás. De simogatás is. Mert benne van minden sorában,
hogy véreim, én is közétek tartozom, és nagyon sajnállak benneteket -
magamat.”
Az életmű kivételes pillanataként szól Móricz a szerelem társadalmi korlátokat legyőző erejéről a Pillangó 1925.
A harmincas években Móricz új tájékozódási pontokat keres. A
naturalizmus egysíkú parasztképétől elszakadva balladai szerkesztéssel,
puritán nyelvi eszközökkel idézi meg a ridegpásztorok civilizáció előtti
világát.
A Barbárok 1931 Móricz egyik legkiérleltebb művészi
teljesítménye. Balladás hangon, népmesei motívumokat is felhasználva,
tragédiát idéző szerkesztéssel mesél el egy epizódot a ridegpásztorok
életéből. Az első rész, az első szerkezeti egység Bodri juhász meg a
kisfia megölése, a második rész a fekete asszony igazságkeresése, a
harmadik rész az igazságszolgáltatás. A mű két központi helyén a címben,
illetve a novella utolsó mondatában hangzik el a kulcsszó, barbárok.
Móricz egy animisztikus, totemisztikus hitben élő, civilizáción kívüli
világot mutat be, ahol a hagyományos erkölcsi kategóriák érvénytelenek.
Veres juhászék világa nem erkölcstelen világ, mert az feltételezi a
kanonizált erkölcsi normákat, azok ismeretét, hanem erkölcs nélküli. A
vizsgálóbíró tényszerű és indulat nélküli kijelentése ennek
regisztrálása. Ha van a műnek társadalomkritikája, akkor az arra
vonatkozik, hogy létezhet a XX. század 30-as éveiben olyan része a
magyar valóságnak, melyet nem érintett meg a civilizáció.
Bemutatja a paraszti életforma értékteremtő voltát is szociográfiai hitelű regényében, a Joó György élettörténetét rögzítő A boldog emberben 1935.
Fogadott lánya, az árvaházi Csibe tragikus gyermekkori sorsát rögzítik a Csibe-novellák és a belőlük kinövő, a szenvedés poklába vezető, zsoltárokra tagolt Árvácska 1941 című regény. Az életmű zárásaként a személyes és társadalmi szabadságért egyaránt küzdő betyár alakját rajzolja meg (Betyár, 1937; Rózsa Sándor a lovát ugratja, 1941; Rózsa Sándor összevonja szemöldökét,
1942). Móriczot nemzeti, népi célok vezették a betyárábrázoláshoz - a
jobbágyfelszabadítás történetét akarta megírni -, a megalkotott hős
azonban túlmutat a magyar sorson, s Kelet-Európa évszázadokig
jobbágysorban rekedt népeinek életét példázza.
A kiforrott Móricz-stílus legfőbb jellemzője „a párbeszéd
nagyfokú kedvelése, a kevés mellékmondat, a főmondatokra épülő
szövegépítkezés, amelynek függvénye a szabad függő beszéd is.” (Herczeg Gyula) Móricz stílusa, nyelve eruptív erejű, „mint azé az emberé, aki hozzászokott, hogy váratlan vallomásokat tegyen vagy halljon.”
(Szerb Antal) A nyelvi erupció a párbeszédekben érvényesül igazán;
szövegformálásának nagyszerűségéről Kosztolányi fogalmazott frappáns
tömörséggel: „Így csak a természet alkot.”
Drámaírói tevékenysége az életmű másodlagos vonulatát jelenti. A nemzeti irodalom iránti tiszteletből újítja fel Bornemisza Magyar Elektráját (1931), eredeti színpadi művei mellett (Sári bíró, 1910) többnyire regényeit dramatizálja (Úri muri; Rokonok). Az irodalomszervező Móricz 1929-33 között a Nyugat
főszerkesztője Babitscsal együtt. Mivel programját nem tudja
érvényesíteni, szakít a folyóirattal. Bár nem tartozik a mozgalom
aktivistái közé, a népi írók őt tekintik egyik szellemi atyjuknak.
1939-től a Kelet Népe folyóirat tulajdonosa és szerkesztője.
Forrás: Kulturális Enciklopédia
0 Megjegyzések