G.
István László Választóvíz című, a Palatinus Kiadónál megjelent könyve
lélegzik, lüktet – ég, ahogyan a fülszövegben is olvashatjuk. A két fő
tematikus egységre tagolódó verseskötet egy eddig is nagyon személyes,
bensőséges líra folytatása. KRITIKA
A kötet első fele (Választóvíz)
maga is két részre bomlik. Ingamozgás, közeledés, távolodás – az egyén
és a hozzá tartozó kapcsolatok kiépülése, majd korróziója; az egyszerre
megérteni vágyás, és egyfajta „kárhoztatás”, ráolvasásszerű beszéd –
ahol nem mindig egyértelmű, hogy a te valójában egy másik
személyt jelöle-e (vagy hogy mégiscsak a beszélőt magát). A megszólalás
magabiztossága talán csak látszat. Az első részben minden megélt (vagy
megélni vágyott) dolog megkérdőjeleződik, áthelyeződik, átértékelődik –
melyek persze nem kérdésként fogalmazódnak meg, inkább csak egyfajta
felvetésnek érezhetjük őket: „Képzeld Ádámot Éva nélkül, de / alma
ízével a szájában, / ahogy nem érti, mért pont ez az íz / terjed a
nyelvén.” (Képzeld Ádámot) – már rögtön az első mondatban. És
ahogyan továbbolvastam a könyvet, hamar választ is kaptam arra nézve,
miért is annyira letaglózóak ezek a szövegek; nemcsak azért, mert az
elsőre jelentéktelennek tűnő részletekre mutatnak/kérdeznek rá, hanem
mert a „válaszok” szétszóródnak a könyvben, és a fel-felbukkanó,
vissza-visszatérő kulcsszavak, egy másik versbe helyezve, igazi hálót
alkotnak, ahol minden mindennel összefügg. Ellök, hogy aztán
visszahúzhasson, megéget, hogy utána lehűtsön. Átkoz, hogy aztán
vezekelhessen. Talán ezért különleges az ember, ezért valami más,
mert a hiányt is képes a hasznára fordítani, amennyiben felismeri, mi
is az, ami nincs, amitől megfosztatott, vagy amit elűzött, amivel nem
volt képes megfelelően bánni – és talán ezért a nyelv is, hiszen ott
megalkotható az is, ami nincs jelen. Újra életre hívható és újra
elűzhető. A nyelv, melyen ezek a szövegek megszólalnak, tűpontos, de az
én és a te sokszor összemosódik és kiderül, hogy mindig csak az én van,
a másikra csak utalni lehet bizonytalanul, töredékesen: „Beszéde mint a
rokka, / hűtlensége is feltételes, foszló pókháló, / szemfedő, amit a
moly kivékonyít.” – Aztán egyszer csak nincs. Valóban nincs.
A könyv második fele (Nap-monológok) olyan, mint egy totális
nézés és a beszélő nemcsak néz, hanem lát is – ebben rejlik igazi
tragédiája. Örök körforgásra van ítélve, és arra, hogy minden részlet
láthatóvá válik, s pont hogy őáltala. Ő az, aki megvilágít, ő az, aki –
talán egyedül – a maguk teljességében és tökéletlenségében látja a
dolgokat: „Lila volt a harmat, megrökönyödve láttam, / elfeküdt a mezőn,
mint egy hullafolt. És a fű / pengéi is, többé sose lássam,
összekoccantak, / mint a jós szájában a fogak, fémesen. Fázott / a jós,
én a felhő mögött, talán ott se voltam, / csak égetett a helyem.” (Negyedik Nap-monológ) – Itt nincs felmagasztalás, holott eszünkbe juthat(na) Assisi Szent Ferenc Naphimnusza.
Itt a dicsőítés helyett inkább áramlás, szembesítés, és felvállalása
mindennek, ami emberi; kettősségnek, bűnnek, viszálynak, gőgnek,
unalomnak: „Nincs alku – / ezeket figyelni nem nagy élvezet. Mondom nem
alkuszom / veled. Figyeld, hogy égetem az arcod, unatkozom, s unalmam
szétnyílik, mint a legyező. Leégsz, / mintha vörös ujjak futnának szét a
testeden.” (Második Nap-monológ) – Kissé úgy olvastam ezeket a
szövegeket, mintha a kiábrándulásról szólnának; és az ide-oda mozgás
(bizonytalanságnak és magabiztosságnak a váltakozása) itt is
megfigyelhető – s bár a nézőpont változik és a kedv, a lendület, a
mozgás folyamatosan lassul –, mindig van benne valami súlyos, benső,
lobogó energia: „Égen járni, barátaim, pocsék. Jézus vízen / járt, a
bogár, a madár repül. Ha szárnyam / lehetne, már itt se volnék.” (Ötödik Nap-monológ)
– De nincs szárnya, holott az égen jár, kötött rend szerint. Egyre
inkább távolodik a kezdeti (beszéd)helyzettől – hogy aztán, talán
valamiféle elrendelés szerint, a korábbi felvetés valósággá váljon:
visszatér, hogy végül szembenézzen önmagával is: „Végleg veszíteni. Ez
nem meccs, / ahol drukkolhatnak érted. Már a / legelején, amikor nemhogy
emlékezet, / de semmi anyagmozgás, szerves / gyűrűtánc, semmi, ami a
rácsot életté / lazítja nem állt utadban, tudtad, / hogy köreid
felszakíthatatlan / unalommal kötözik a teret / fénypólyába, (…) És ha a
korai számtalan / körnek tükre lesz az utolsó kilobbanó / sejtcsomó
után néhány milliárd évig / az új idő, akkor sincs végleg veszve /
semmi. Az is idő lesz. Ha nem is / lesz benne semmi.” (Huszonkilencedik Nap-monológ).
G. István László könyve egészen rendkívüli.
Nyelve, témái azt a hatást keltik, mintha tényleg máshonnan beszélne.
Olyan látásról és tapasztalatról árulkodik, ami az olvasót önvizsgálatra
és őszinteségre készteti.
Szerző:
Szöllősi Mátyás
Szöllősi Mátyás
0 Megjegyzések